Epistemic actions in science museums: families interacting with the Mirror Room exhibit
Title (trans.)
Acciones epistémicas en museos de ciencias: familias en interacción en la Salita de EspejosEntity
UAM. Departamento de Psicología BásicaPublisher
Departamentos de Psicodidáctia de la UPV/EHU (Vitoria-Gasteiz )Date
2013-07-04Citation
10.1387/RevPsicodidact.6934
Revista de Psicodidáctica 18.2 (2013): 275-292
ISSN
1136-1034 (print); 2254-4372 (online)DOI
10.1387/RevPsicodidact.6934Funded by
This research was also supported by the Spanish Ministry of Science and Innovation (EDU2010-21995-C02-01).Project
Gobierno de España. EDU2010-21995-C02-01Editor's Version
http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.6934Subjects
Interactividad; Acciones epistémicas; Museos de ciencias; Interacciones familiares; Educación; PsicologíaRights
© UPV/EHUAbstract
Interactive museum exhibits offer opportunities to manipulate and discuss phenomena. Epistemic
actions relevant to the Mirror Room exhibit were identified, analyzing the exhibit’s messages and the
external representations that support these activities. Exhibit elements were placed at different angles to
support the conversation around the number of reflections in each corner. The effect of these external
representations on the interaction of families in the Mirror Room was recorded. Geometric solids in the
corners of the mirrors in the experimental group doubled the interaction time and supported epistemic
actions (e. g. counting) as compared to the control group without the geometric solids. In addition,
families mentioned corners or angles more frequently in the experimental situation. Based on these
results, it is recommended to implement a representational analysis for the identification of specific
epistemic actions in each exhibit as design guidelines Las exposiciones en museos interactivos ofrecen oportunidades para manipular y conversar acerca de
los fenómenos. Se identificaron acciones epistémicas pertinentes a la Salita de espejos, analizando los
mensajes del módulo y las representaciones externas que apoyan estas acciones. Se agregaron elementos
en las esquinas para apoyar la conversación en torno al número de imágenes en cada esquina. Se registraron
las interacciones de las familias en la Salita de los Espejos. La adición de los cuerpos geométricos
duplicó el tiempo de interacción en el grupo experimental y facilitó acciones epistémicas (p. e.,
contar), en comparación con el grupo de control sin los cuerpos geométricos. Además, las familias
mencionaron esquinas o ángulos con más frecuencia en la condición experimental. En base a estos resultados,
se recomienda la aplicación del análisis representacional y la necesidad de identificar las acciones
epistémicas específicas en cada muestra como guías para el diseño.
Files in this item
Google Scholar:Alderoqui-Pinus, Diana
-
Pozo Municio, J. Ignacio
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.