Competencias docentes del profesorado de la carrera de medicina de la Universidad de El Salvador
Title (trans.)
Teacher competencies of teacher a medical career of the University of El SalvadorEntity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónPublisher
Servicio de Publicaciones, Universidad de MurciaDate
2012-05Citation
Revista de Docencia Universitaria 10.2 (2012):103-119ISSN
1887-4592Subjects
Competencias docentes; Formación del profesorado; Educación superior; Profesorado de la carrera de medicina; Educación; MedicinaAbstract
Este artículo destaca los resultados obtenidos en la Facultad de Medicina de la Universidad de El
Salvador, en el marco de una investigación conjunta internacional entre la Universidad Autónoma de
Madrid y varias Universidades Públicas Centroamericanas, cuyo desarrollo abarcó más de tres años de
trabajo. La investigación, que ha sido financiada con el apoyo de la Agencia Española de Cooperación
Internacional para el Desarrollo (AECID) y la colaboración de las universidades participantes, ha
permitido determinar las competencias docentes del profesorado de la carrera de medicina en la región
centroamericana a fin de elaborar un proyecto de formación docente que fortalezca la
profesionalización de los profesores en el proceso docente-educativo.
Para el desarrollo del estudio se utilizó una mixtura metodológica cuantitativa y cualitativa y de
triangulación de resultados, aplicando cuestionarios, entrevistas en profundidad, grupos de discusión e
historias de vida, las cuales han enriquecido extraordinariamente el estudio, permitiendo a los
protagonistas de la educación superior, profesores y estudiantes, hablar en primera persona sobre su
vivencia personal de las competencias docentes, con sus debilidades y fortalezas.
De acuerdo a los datos cuantitativos, los profesores evaluados dominan las competencias
docentes investigadas, sin embargo el análisis cualitativo, muestra contradicciones sobre el dominio de
algunas de las competencias por parte de los profesores, concluyendo que es muy necesario continuar
desarrollando procesos de capacitación que This article highlights the results of the Faculty of Medicine of the University of El Salvador, as
part of an international joint research between the University Autonoma de Madrid and Central
American public universities, whose development has taken more than three years of work. The
research, which has been funded with support from the Spanish Agency for International Development
Cooperation (AECI) and the collaboration of the participating universities, has identified the teaching
skills of teachers of the medical course in Central America to develop a teacher training project to
strengthen the professionalism of teachers in the educational process.
To develop the study used a mix quantitative and qualitative methodological and triangulation
results, using questionnaires, interviews, focus groups and life histories, which have extraordinarily
enriched the study, allowing protagonists of higher education teachers and students, speak in first
person about his personal experience of teaching competencies, their strengths and weaknesses.
According to quantitative data, evaluated teachers dominate the teaching competencies
investigated, but qualitative analysis shows contradictions on the dominance of some of the
competencies by teachers, concluding on the need to further develop training processes
Files in this item
Google Scholar:Esteban Moreno, Rosa María
-
Laínez de Cañas, Ana María
-
Menjívar de Borbón, Sara Vilma
-
Monroy Flores, Sonia
-
Quan Martínez, Vilma
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
HCV-coinfection is related to an increased HIV-1 reservoir size in cART-treated HIV patients: a cross-sectional study
López-Huertas, Maria Rosa; Palladino, Claudia; Garrido-Arquero, Marta; Esteban-Cartelle, Beatriz; Sánchez-Carrillo, Marta; Martínez-Román, Paula; Martín-Carbonero, Luz; Ryan, Pablo; Domínguez-Domínguez, Lourdes; Santos Gil, Ignacio de los; De La Fuente Moral, Sara; Benito, José Miguel; Rallón, Norma; Alcamí, José; Resino, Salvador; Fernández-Rodríguez, Amanda; Coiras, Mayte; Briz, Verónica; Ángel-Moreno, Alfonso; Bermejo-Plaza, Laura; Bisbal, Otilia; Brochado-Kith, Óscar; Castro-Álvarez, Juan Miguel; Cuevas, Guillermo; Diez-Viñas, Victorino; Gálvez-Charro, Marta; García-Fraile, Lucio; Gómez-Sanz, Alicia; Lagarde, María; Matarranz, Mariano; Mate-Cano, Irene; Mayoral-Muñoz, Mario; Muñoz-Muñoz, María; Pulido, Federico; Rubio, Rafael; Santacreu, Mireia; Sanz-Sanz, Jesús; Taveira, Nuno; Troya, Jesús; Cortegano, Isabel; Gaspar, María Luisa
2019-04-03