Mean structure analysis from an IRT approach: an application in the context of organizational psychology

Biblos-e Archivo/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Revuelta Menéndez, Javier es_ES
dc.contributor.author Ximénez, Carmen es_ES
dc.contributor.other UAM. Departamento de Psicología Social y Metodología es_ES
dc.date.accessioned 2015-03-27T15:44:15Z
dc.date.available 2015-03-27T15:44:15Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Psicothema 24.4 (2012): 653-660 es_ES
dc.identifier.issn 0214-9915 (print) es_ES
dc.identifier.issn 1886-144X (online) es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10486/664860 en_US
dc.description.abstract The application of mean and covariance structure analysis with quantitative data is increasing. However, latent means analysis with qualitative data is not as widespread. This article summarizes the procedures to conduct an analysis of latent means of dichotomous data from an item response theory approach. We illustrate the implementation of these procedures in an empirical example referring to the organizational context, where a multi-group analysis was conducted to compare the latent means of three employee groups in two factors measuring personal preferences and the perceived degree of rewards from the organization. Results show that higher personal motivations are associated with higher perceived importance of the organization, and that these perceptions differ across groups, so that higher-level employees have a lower level of personal and perceived motivation. The article shows how to estimate the factor means and the factor correlation from dichotomous data, and how to assess goodness of fi t. Lastly, we provide the M-Plus syntax code in order to facilitate the latent means analyses for applied researchers en_US
dc.description.abstract Análisis de estructura de medias mediante un modelo TRI: una aplicación en el contexto de la psicología de las organizaciones. La aplicación de modelos de análisis de estructura de medias y covarianzas en datos cuantitativos está extendiéndose. Sin embargo, el análisis de medias latentes a partir de datos cualitativos es menos habitual. Este artículo resume los procedimientos para llevar a cabo un análisis de estructura de medias latentes con ítems dicotómicos desde un enfoque de la teoría de respuesta al ítem. Se ilustra la implementación de dichos procedimientos en un ejemplo con datos empíricos referidos al contexto organizacional, donde se lleva a cabo un análisis multigrupo para comparar las medias latentes de tres grupos de empleados en dos factores que miden preferencias personales y el grado percibido en que la organización las refuerza. Los resultados indican que a mayor motivación personal, se necesita mayor refuerzo por parte de la organización, y que existen diferencias entre grupos, ocurriendo que los empleados que ocupan posiciones más altas tienen menor nivel de motivaciones personales y organizacionales. El artículo muestra cómo estimar las medias y correlaciones de los factores de ítems dicotómicos, y cómo evaluar la bondad de ajuste. Por último, se muestra la sintaxis M-Plus para facilitar la aplicación de este tipo de análisis a los investigadores es_ES
dc.description.sponsorship This work was partially supported by grant CCG08-UAM/ESP-3951 of the Comunidad of Madrid (Spain) and grant PSI2009-08264 of the Spanish Ministry of Science and Innovation en_US
dc.format.extent 8 pag es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias es_ES
dc.relation.ispartof Psicothema es_ES
dc.rights © 2012 Psicothema en_US
dc.subject.other Analysis of Covariance en_US
dc.subject.other Industrial and Organizational Psychology en_US
dc.subject.other Item Response Theory en_US
dc.subject.other Análisis de covarianza es_ES
dc.subject.other Rendimiento profesional es_ES
dc.title Mean structure analysis from an IRT approach: an application in the context of organizational psychology en_US
dc.type article en_US
dc.subject.eciencia Empresa es_ES
dc.subject.eciencia Estadística y Demografía / Estadística es_ES
dc.subject.eciencia Psicología es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 653 es_ES
dc.identifier.publicationissue 4 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 660 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 24 es_ES
dc.relation.projectID Gobierno de España. PSI2009-08264 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion en_US
dc.rights.accessRights openAccess en_US
dc.authorUAM Ximénez Gómez, María Carmen (260624)
dc.authorUAM Revuelta Menendez, Javier (258699)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record