Rubrics vs. self-assessment scripts: effects on first year university students’ self-regulation and performance
Title (trans.)
Rúbricas y guiones de autoevaluación: efectos sobre la autorregulación y el rendimiento de estudiantes universitarios de primer añoEntity
UAM. Departamento de Psicología BásicaPublisher
Taylor & FrancisDate
2014-04-10Citation
10.1080/02103702.2014.881655
Infancia y Aprendizaje 37.1 (2014): 149–183
ISSN
0210-3702 (print); 1578-4126 (online)DOI
10.1080/02103702.2014.881655Editor's Version
http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2014.881655Subjects
Self-regulation; Self-evaluation; Self-efficacy; Self-assessment scripts; Rubrics; Formative assessment; Autorregulación; Autoevaluación; Autoeficacia; Guiones de autoevaluación; Rúbricas; Evaluación formativa; Educación; PsicologíaRights
© 2014 Fundación Infancia y AprendizajeAbstract
The objective of this study was to analyze the effects of rubrics and self-assessment scripts on self-regulation, learning, self-efficacy and goal activation. A total of 85 university students enrolled in a psychology course on Motivation and Emotion participated in the study. During a semester, they summarized texts and designed conceptual maps of each topic unit with the help of rubrics or scripts. Self-regulation, self-efficacy and goal activation were measured through questionnaires, and learning through the conceptual maps and summaries. Results showed that the use of rubrics increased learning but decreased the students’ learning self-regulation more than the use of scripts. No significant differences were found for self-efficacy and students
preferred using rubrics, reporting they focus more on learning when using these. Results are partially in line with previous research. Theoretical and educational implications are discussed. En este estudio se analizan los efectos del uso de rúbricas y guiones de autoevaluación en la autorregulación, aprendizaje, autoeficacia y la activación de metas. Participaron 85 estudiantes universitarios de psicología matriculados en el curso Motivación y Emoción. Durante un semestre resumieron textos y crearon mapas conceptuales de cada unidad didáctica impartida con la ayuda de rúbricas o guiones. Se midió la autorregulación, la
autoeficacia y la activación de metas mediante cuestionarios, mientras que el aprendizaje se valoró a partir de los resúmenes y los mapas conceptuales. Se encontró que el uso de las rúbricas aumentó el aprendizaje pero disminuyó la autorregulación orientada al aprendizaje. No hubo diferencias en autoeficacia y los alumnos prefirieron el uso de rúbricas, e informaron de que éstas les orientaron más a metas de aprendizaje. Los resultados están parcialmente en consonancia con estudios anteriores. Se discuten las implicaciones teóricas y educativas.
Files in this item
Google Scholar:Panadero, Ernesto
-
Alonso Tapia, Jesús
-
Huertas Martínez, J. Antonio
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.