Show simple item record

dc.contributor.authorAlonso Tapia, Jesús es_ES
dc.contributor.authorSimón Rueda, Cecilia es_ES
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Saludes_ES
dc.date.accessioned2015-06-16T15:07:16Z
dc.date.available2015-06-16T15:07:16Z
dc.date.issued2013-01-10
dc.identifier.citationSpanish Journal of Psychology 15.1 (2012): 61-74en_US
dc.identifier.issn1138-7416 (print)en_US
dc.identifier.issn1988-2904 (online)en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/666839en_US
dc.descriptionSubject to file availability and provided the posting includes a prominent statement of the full bibliographical details, a copyright notice in the name of the copyright holder (Cambridge University Press or the sponsoring Society, as appropriate), and a link to the online edition of the journal at Cambridge Journals Online.en_US
dc.description.abstractThe objective of this study is to see whether Immigrant (IM) and Spanish (National) students (SP) need different kinds of help from teachers due to differences in motivation, family expectancies and interests and classroom-motivational-climate perception. A sample of Secondary Students -242 Spanish and 243 Immigrants- completed questionnaires assessing goal orientations and expectancies, family attitudes towards academic work, perception of classroom motivational climate and of its effects, satisfaction, disruptive behavior and achievement. ANOVAs showed differences in many of the motivational variables assessed as well as in family attitudes. In most cases, Immigrant students scored lower than Spanish students in the relevant variables. Regression analyses showed that personal and family differences were related to student’s satisfaction, achievement and disruptive behavior. Finally, multi-group analysis of classroom-motivational-climate (CMC) showed similarities and differences in the motivational value attributed by IM and SP to each specific teaching pattern that configure the CMC. IM lower self-esteem could explain these results, whose implications for teaching and research are discussed.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este estudio es examinar si los estudiantes inmigrantes (IM) y los (nacionales) españoles (SP) necesitan diferentes tipos de ayudas de sus profesores debido a las diferencias que pueda haber entre ellos en motivación, expectativas familiares, intereses y percepción del clima motivacional de clase. Una muestra de alumnos de Secundaria –242 españoles y 243 inmigrantes– completaron cuestionarios que evaluaban su orientación a metas, sus expectativas, las actitudes familiares hacia el trabajo escolar, la percepción del clima motivacional de clase y sus efectos, su nivel de satisfacción escolar, la conducta disruptiva y los logros académicos. Varios ANOVAs pusieron de manifiesto las diferencias en muchas de las variables motivacionales evaluadas así como en las actitudes familiares. En la mayoría de los casos los inmigrantes puntuaron más bajo que los españoles en las variables relevantes. Asimismo, los análisis de regresión mostraron que las diferencias personales y familiares se relacionaban con la satisfacción de los alumnos, su rendimiento y sus conductas disruptivas. Finalmente, el análisis multigrupo del Clima Motivacional de Clase (CMC) puso de manifiesto las semejanzas y diferencias entre el valor motivacional atribuido por los IM y los SP a cada una de las pautas docentes que configuran el CMC. La menor autoestima de los IM podría explicar estos resultados cuyas implicaciones para la enseñanza se comentan.es_ES
dc.description.sponsorshipThis research was supported by the grant of the Spanish Ministry of Science and Innovation, SEJ2005-00994.en_US
dc.format.extent14 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherCambridge University Pressen_US
dc.relation.ispartofSpanish Journal of Psychologyen_US
dc.rights© 2012 by The Spanish Journal of Psychologyen_US
dc.subject.otherIndividual differences in motivationen_US
dc.subject.otherGoal orientationsen_US
dc.subject.otherClassroom-motivational-climateen_US
dc.subject.otherEducational expectationsen_US
dc.subject.otherMulti-cultural psychologyen_US
dc.subject.otherDiferencias individuales en motivaciónes_ES
dc.subject.otherOrientación a metases_ES
dc.subject.otherClima motivacional de clasees_ES
dc.subject.otherExpectativas educativases_ES
dc.subject.otherPsicología multiculturales_ES
dc.titleDifferences between immigrant and national students in motivational variables and classroom-motivational-climate perceptionen_US
dc.typearticleen_US
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.subject.ecienciaPsicologíaes_ES
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n1.37284en_US
dc.identifier.doi10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n1.37284en_US
dc.identifier.publicationfirstpage61es_ES
dc.identifier.publicationissue1es_ES
dc.identifier.publicationlastpage74es_ES
dc.identifier.publicationvolume15es_ES
dc.relation.projectIDGobierno de España. SEJ2005-00994es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/submittedVersionen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.authorUAMSimón Rueda, Cecilia (260773)
dc.facultadUAMFacultad de Psicología


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record