La suma y la resta en la educación infantil
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónDate
2015Citation
Tendencias Pedagógicas 26 (2015): 319-330ISSN
1989-8614Subjects
Suma; Resta; Operaciones aritméticas; Educación infantil; Educación matemática; EducaciónAbstract
Se estudia el proceso que va desde las acciones reales y efectivas de añadir y
quitar hasta la construcción de las operaciones aritméticas de suma y resta por
parte de los escolares de 3, 4 y 5 años. El esquema lógico–matemático
subyacente es el de transformaciones. Para que se den estas operaciones
deben presentarse simultáneamente dicho esquema y la cuantificación, siendo
esa simultaneidad la que lleva a las relaciones numéricas. Teniendo en cuenta
que el origen de las operaciones de suma y resta en el escolar está supeditado
a las acciones de añadir y quitar que se desarrollan en un proceso de
construcción mental de los esquemas lógicos-matemáticos de
transformaciones de cantidades discretas, se propone un plan de actuación en
el aula de educación infantil mediante un tratamiento sistemático de dichas
operaciones This study examines the process that spans from real and effective addition and
deduction actions to constructing the arithmetic operations of adding and taking
away in schoolchildren aged 3, 4 and 5. The underlying logical-mathematical
model is that of transformations. For these operations to take place this model
must be introduced at the same time as quantification, since it is this
simultaneity that leads to numerical relationships. Bearing in mind that the
inception of addition and subtraction operations in schoolchildren is subject to
the actions of adding and taking away that are developed in a process of mental
construction of the logical-mathematical models of transformations of discrete
quantities, an early childhood classroom action plan is proposed using a
systematic treatment of these operations
Files in this item
Google Scholar:Fernández Escalona, Catalina Mª
-
Domínguez Fernández, Nuria
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
European registry on Helicobacter pylori management: effectiveness of first and second-line treatment in Spain
Caldas, María; Pérez-Aisa, Ángeles; Castro-Fernández, Manuel; Bujanda, Luis; Lucendo, Alfredo J.; Rodrigo, Luis; Huguet, Jose M.; Pérez-Lasala, Jorge; Molina-Infante, Javier; Barrio, Jesús; Fernández-Salazar, Luis; Lanas, Ángel; Perona, Mónica; Domínguez-Cajal, Manuel; Ortuño, Juan; Gómez-Rodríguez, Blas José; Almela, Pedro; Botargués, Josep María; Núñez, Óscar; Modolell, Inés; Gómez, Judith; Ruiz-Zorrilla, Rafael; De la Coba, Cristóbal; Huerta, Alain; Iyo, Eduardo; Pozzati, Liliana; Antón, Rosario; Barenys, Mercé; Angueira, Teresa; Fernández-Bermejo, Miguel; Campillo, Ana; Alcedo, Javier; Pajares-Villaroya, Ramón; Mego, Marianela; Bermejo, Fernando; Dominguez-Jiménez, José Luis; Titó, Llúcia; Fernández Monsalve, Nuria; Pabón-Carrasco, Manuel; Cosme, Ángel; Mata-Romero, Pilar; Alcaide, Noelia; Ariño, Inés; Di Maira, Tommaso; Garre, Ana; Puig, Ignasi; Nyssen, Olga P.; Megraud, Francis; O’morain, Colm; Pérez Gisbert, Francisco Javier
2020-12-25 -
Ag2S Biocompatible Ensembles as Dual OCT Contrast Agents and NIR Ocular Imaging Probes
Coro, Amalia; Herrero Ruiz, Ada; Pazo-González, Mateo; Sánchez-Cruz, Alonso; Busch, Tobias; Hernández Medel, Alejandro; Ximendes, Erving C.; Ortgies, Dirk Horst; López-Méndez, Rosalía; Espinosa, Ana; Jiménez de Aberasturi, Dorleta; Jaque, Daniel; Fernández Monsalve, Nuria; De la Rosa, Enrique J.; Hernández Sánchez, Catalina; Martín Rodríguez, Emma; Hernández Juárez, Beatriz
2023-12-06 -
La educación artística ante los retos sociales del siglo XXI
Martínez Díez, Noemí; Rigo Vanrell, Catalina; López Fernández Cao, Marián
1998