Influencia de la educación maternal prenatal llevada a cabo por enfermería en el cumplimiento de la lactancia
Advisor
García Perea, EvaEntity
UAM. Departamento de CirugíaDate
2014Subjects
Educación maternal; Lactancia materna; Fase prenatal; Gestantes nulíparas; Recién nacido; Preparación al parto; EnfermeríaNote
Trabajo fin de grado en EnfermeríaEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
La Lactancia Materna es la alimentación ideal para el óptimo desarrollo en la esfera biológica, psicológica y social del lactante. Son conocidos los innumerables beneficios que aporta al lactante y a la madre si se realiza de manera correcta. A pesar de la existencia de multitud de estrategias que abogan por el éxito de la lactancia, la prevalencia de ésta se mantiene muy por debajo de las recomendaciones; hasta los seis meses como única fuente de alimentación y hasta los dos años como complemento a la alimentación correspondiente a la edad del lactante.
Objetivo. Evaluar el efecto de un programa de educación maternal prenatal sobre el establecimiento y el mantenimiento de la lactancia materna.
Metodología. El estudio será cuasiexperimental, tipo psicopedagógico, mediante un programa de educación maternal ejecutado en la fase prenatal, basado en “Educación Maternal: Preparación para el Nacimiento”, en mujeres nulíparas de la Comunidad de Madrid. Se recogerá la satisfacción de las gestantes y se medirá la efectividad de la actuación periódicamente mediante una encuesta online y/ó telefónica y seguimiento en un blog.
Conclusiones. Si se confirma que la educación maternal respecto a la lactancia materna es efectiva cuando se realiza en la fase prenatal, enfermería sería el personal sanitario idóneo debido al seguimiento que lleva a cabo de las madres y recién nacidos tanto en puerperio como en Atención Primaria. Si dicha afirmación es correcta los resultados de este estudio deberían ser tenidos en cuenta en la planificación sanitaria. Breastfeeding is the ideal food source to ensure the optimal biological, psychological and social development of the nursing infant. If done correctly, the countless benefits for both mother and child are well known. Despite there being numerous strategies advocating the success of breastfeeding, levels remain well below recommendations; up to six months as the only food source and up to two years as a food supplement depending on the nursing infant’s age.
Objective. To evaluate the effect of a prenatal maternal education programme on pregnant women starting and continuing to breastfeed.
Methods. The study will be quasi-experimental and psychopedagogic, via a maternal education programme carried out during the prenatal phase, based on “Maternal Education: Preparing for Birth”, on nulliparous women in the Community of Madrid. The pregnant women’s satisfaction will later be recorded and the action’s effectiveness periodically measured through an online and/or telephone survey and follow-up on a blog.
Conclusions. If it is confirm that Maternal education on breastfeeding is more effective if provided during the prenatal phase. Nurses should be the ideal medical professionals to offer this education as they monitor mothers and newborns throughout the postpartum period and in Primary Care consultations. If this confirmation is correct the results of this study should be taken in account during health planning.
Files in this item
Google Scholar:Alvarez Galán, Felipe
-
Olivas Cerezo, Jose Manuel
This item appears in the following Collection(s)
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications
Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen Tomasa
2021-12-01 -
Guías de ingreso, alta y triage para las unidades de cuidados intensivos pediátricos en España
Oliva Senovilla, Pedro de la; Cambra-Lasaosa, Francisco José; Quintana Díaz, Manuel; Rey-Galán, Corsino; Sánchez-Díaz, Juan Ignacio; Martín-Delgado, María Cruz; Carlos-Vicente, Juan Carlos de; Hernández-Rastrollo, Ramón; Holanda-Peña, María Soledad; Pilar-Orive, Francisco Javier; Ocete-Hita, Esther; Rodríguez-Núñez, Antonio; Serrano, Ana; Blanch, Luis
2018-04-23