Straight-A students dislike physical education in adolescence: Myth or truth? The AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies
Title (trans.)
A los mejores estudiantes no les gusta la Educación Física durante la adolescencia ¿mito o realidad?: Los estudios Avena, Afinos y Up&DownEntity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad HumanaPublisher
Aula Médica EdicionesDate
2015-01-01Citation
10.3305/nh.2015.32.1.8924
Nutricion Hospitalaria 32.1 (2015): 318-323
ISSN
0212-1611DOI
10.3305/nh.2015.32.1.8924Editor's Version
http://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.32.1.8924Subjects
Academic performance; Physical education; Enjoyment; Cognitive performance; Adolescents; EducaciónAbstract
Objective: to examine if those adolescents who dislike
physical education classes get better results on academic
and cognitive performance than their peers.
Methods: participants included 4 226 adolescents from
the AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies. Physical
education enjoyment was assessed with a 7-point Likert
scale. Cognitive performance in the AVENA study was
assessed using the Spanish version of the SRA Test of
Educational Ability. Academic performance in the AFINOS
and UP&DOWN studies was assessed through Mathematics
and Language grades and the average of both
subjects.
Results: in the AVENA study we found differences in
verbal ability among girls who dislike physical education
and their peers (P = 0.033). In the AFINOS study, boys
who dislike physical education had higher scores in Language
than their peers (P = 0.024). In the UP&DOWN
study girls who disliked physical education had higher
scores in Language and in the average of Language and
Mathematics than their peers (P < 0.001).
Conclusion: in the AVENA and AFINOS studies adolescents
who disliked physical education had similar results
in cognitive and academic performance than their
peers, but in the UP&DOWN study girls who disliked
physical education showed higher results in academic
performance than their peers Objetivo: conocer si a aquellos adolescentes que no les
gusta la educación física obtienen mejores resultados en
rendimiento académico y cognitivo que sus compañeros.
Métodos: los participantes incluyen 4.226 adolescentes
de los estudios AVENA, AFINOS y UP&DOWN. El gusto
por la educación física se valoró con una escala Likert
de 7 puntos. El rendimiento cognitivo se valoró en el estudio
AVENA usando la versión española del SRA Test of
Educational Ability. El rendimiento académico se valoró
en los estudios AFINOS y UP&DOWN con las notas de
Matemáticas, Lengua y la media de Lengua y Matemáticas.
Resultados: en el estudio AVENA encontramos diferencias
en la habilidad verbal entre las chicas a las que no les
gustaba la educación física y sus compañeros (P = 0,033).
En el estudio AFINOS los chicos a los que no les gustaba
la educación física tenían mejores notas en Lengua que
sus compañeros (P = 0,024). En el estudio UP&DOWN las
chicas a las que no les gustaba la educación física obtuvieron
mejores resultados en Lengua y en la media de
Lengua y Matemáticas (P < 0,001).
Conclusion: en los estudios AVENA y AFINOS los
adolescentes a los que no les gusta la educación física obtuvieron
resultados similares a los que sus compañeros,
mientras que en el estudio UP&DOWN las chicas a las
que no les gustaba la educación física obtuvieron mejores
resultados en rendimiento académico que sus compañeros
Files in this item
Google Scholar:Cañadas Martín, Laura
-
Esteban-Cornejo, Irene
-
Ortega, Francisco B.
-
Gómez-Martínez, Sonia
-
Casajús, José Antonio
-
Cabero, María Jesús
-
Calle, María E.
-
Marcos, Ascensión
-
Veiga Núñez, Óscar Luis
-
Martínez-Gómez, David
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.