Show simple item record

dc.contributor.authorJuan Espinosa, Manuel es_ES
dc.contributor.authorCuevas, Lauraes_ES
dc.contributor.authorEscorial Martín, Sergioes_ES
dc.contributor.authorGarcía, Luis F.es_ES
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Saludes_ES
dc.date.accessioned2016-10-20T17:04:37Z
dc.date.available2016-10-20T17:04:37Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.citationPsicothema 18.2 (2006): 284-287es_ES
dc.identifier.issn0214-9915 (print)en_US
dc.identifier.issn1886-144X (online)en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/674335en_US
dc.description.abstractMany studies have shown that IQs have been increasing over the last half century. These increases have come to be known as «the Flynn effect». The «Flynn effect» represents a difference on ability-level between groups of the same age but different cohort. The ability-level differentiation hypothesis represents a difference on the relevance of cognitive factors between groups of high and low ability. Hence, it should be possible to imitate the ability-level differentiation effect by comparing groups of the same age but different cohort. The indifferentiation hypothesis represents no differences on the elevance of cognitive abilities in all age groups within the same cohort. The aim of the present study is to test the relationships between these phenomena. For this purpose we analyzed the American standardisation samples of the WISC, WISC-R and WISC-III. Results support the link between the Flynn effect and the differentiation hypothesis. Also, reported evidence replicate previous findings supporting the indifferentiation hypothesis. Implications for the assessment of the intelligence are discusseden_US
dc.description.abstractMuchos estudios han mostrado que las puntuaciones en CI se han venido incrementando durante la última mitad del siglo pasado. Este incremento es conocido como «Efecto Flynn». El efecto Flynn representa una diferencia en el nivel cognitivo entre grupos de la misma edad pero de diferentes cohortes. La hipótesis de la diferenciación por nivel representa una diferencia en la relevancia de los factores cognitivos entre grupos de alto y bajo nivel de habilidad. Por tanto, puede ser posible imitar el efecto de la diferenciación por nivel mediante la comparación de grupos de la misma edad pero de diferente cohorte. La hipótesis de la indiferenciación representa la ausencia de diferencias en la relevancia de los factores cognitivos en todos los grupos de edad dentro de la misma cohorte. El objetivo del presente estudio es comprobar la relación entre estos fenómenos. Para ello, se analizarán las muestras de estandarización americanas del WISC, WISC-R y WISC-III. Los resultados mantienen la relación entre el Efecto Flynn y la hipótesis de la diferenciación. También aportan evidencia replican resultados previos que permiten mantener la hipótesis de la indiferenciación. Implicaciones para la evaluación de la inteligencia son discutidases_ES
dc.format.extent4 pages_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherColegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturiases_ES
dc.relation.ispartofPsicothemaes_ES
dc.rights© 2006 Psicothemaes_ES
dc.subject.otherFlynn effecten_US
dc.subject.otherIntelligence testsen_US
dc.titleThe differentiation hypothesis and the Flynn effecten_US
dc.title.alternativeLa hipótesis de la diferenciación y el efecto Flynnes_ES
dc.typearticleen_US
dc.subject.ecienciaPsicologíaes_ES
dc.identifier.publicationfirstpage284es_ES
dc.identifier.publicationissue2es_ES
dc.identifier.publicationlastpage287es_ES
dc.identifier.publicationvolume18es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.authorUAMEscorial Martín, Sergio (265139)
dc.authorUAMJuan Espinosa, Manuel (259925)
dc.facultadUAMFacultad de Psicología


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record