Las grietas de la imagen: Una mirada a la trastienda de las primeras representaciones cinematográficas del pueblo ainu (1897-1918)
Title (trans.)
The crevice of the picture: Behind-the-scenes look at the early cinematographic representations of the ainu people (1897-1918)Author
Centeno Martín, MarcosPublisher
Universidad Autónoma de MadridDate
2014-12Citation
Secuencias: revista de historia del cine 40 (2014): 62-80ISSN
1134-6795 (print); 2529-9913 (online)Subjects
Ainu; Actualités; Travelogue; Documental; Cine etnográfico; Cine japonés; Lumière; Constant Girel; Pathé; Benjamin Brodsky; CineAbstract
El presente trabajo plantea un recorrido histórico por la representación del pueblo ainu
en el cine de los orígenes. Hemos dividido el corpus en tres bloques: primero, la presencia
ainu entre las primeras actualités de los Lumière rodadas en Japón. Segundo,
en las actualités de la compañía Pathé y la referencia a un documental perdido de Torii
Rūyzō. Tercero, en los travelogues realizados en Japón por los exploradores en los
años 10 Frederick Starr y Benjamin Brodsky. Al comparar el análisis cinematográfico
con la realidad social del pueblo ainu se pone de relieve cómo los documentales trataron
de proyectar una etnicidad correspondiente a un tiempo anterior al momento en
que fueron filmados. Los cineastas buscaron asombrar al público occidental por medio
de la visión exótica y ahistórica de un pueblo lejano cultural y geográficamente. El estudio
de las circunstancias de producción de las imágenes revela la puesta en escena y la
construcción planificada de la identidad ainu. Todo ello acaba por cuestionar la validez
del documental etnográfico de la época como testimonio social This work is a historical study of the representation of the Ainu people in the early years
of cinema. The corpus has been divided into three sections: first, the Ainu in the first
Lumière actualités filmed in Japan. Second, in the actualités of Pathé productions and
the reference to the lost documentary of Torii Ryozo. Third, in the travelogues made in
Japan by Frederick Starr and Benjamin Brodsky in the 1910s.When comparing the film
analysis to the social reality of the Ainu, it becomes clear how documentaries tried to
project a deceiving ethnicity belonging to a time prior to the moment they were filmed.
Thus, filmmakers aimed at causing attraction of the Western audience through the
exotic and ahistorical view of a cultural and geographically distant people. The
approach to the productional circumstances of the images reveals the mise en scène,
the premeditated construction of Ainu identity. All this could cast doubt on the validity
of the ethnographic documentary as social testimony
Files in this item
Google Scholar:Centeno Martín, Marcos
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.