Estilos de liderazgo en la gestión académica universitaria española
Title (trans.)
Leadership styles in the university academic managementPublisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)Date
2017Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 256-259ISBN
978-84-697-3649-4 (online)Subjects
Liderazgo; Gestión universitaria; Modelos de liderazgo; Liderazgo organizacional; Liderazgo estratégico; EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
La gestión universitaria en la actualidad está inmersa en un proceso de cambios que
afectan a los altos gestores académicos y los procesos de gestión institucionales. Además,
la diversidad de contextos académicos (públicos, privados, de modalidad presencial y a
distancia) produce un contexto de gestión complejo con unas características propias,
diferenciadas y cambiantes, que generan unas necesidades de aprendizaje organizacional
necesarias para el desarrollo de una cultura del cambio. Los resultados del estudio
realizado apuntan la importancia del desarrollo de nuevos modelos de liderazgo como
elemento clave de una buena y sostenible gestión académica. Estos modelos se enmarcan
en una combinación de estilos individuales y grupales. Los estilos de liderazgo
individuales encontrados en los altos gestores académicos son: situacional, transaccionaltransformacional.
También se señala la importancia de poseer unas cualidades propias de
un buen gestor con unos rasgos de líder que permiten el desarrollo de un liderazgo por
valores y principios, liderazgo ideológico, carismático, emocional y visionario. Asimismo
se ha percibido la importancia de la potenciación de un liderazgo compartido, por equipos,
autoorganizador y transformador. Coincide, además, con un liderazgo mixto estratégico
de calidad, enmarcado en los planes de mejora institucionales y adaptado a los estándares
de calidad vigentes. Estos modelos se identifican en un modelo integral de liderazgo Nowadays university management is immersed in a process of change that affect senior
academic managers and institutional management processes. In addition, the diversity of
academic contexts (public, private, face-to-face and distance) produces a complex
management context with its own differentiated and changing characteristics that
generate organizational learning needs necessary for the development of a culture of
change. The results point out the importance of developing new leadership models as a
key element of good and sustainable academic management. These models are framed in a
combination of individual and group styles. The individual leadership styles found in top
academic managers are: situational, transactional-transformational. It also points out the
importance of showing the qualities of a good manager with leadership traits that allow
the development of a leadership of values and principles, ideological, charismatic,
emotional and visionary leadership. It is also important the empowerment of a shared
leadership, by teams, self-organizing and transforming. It also coincides with a mixed
strategic quality leadership, framed in the institutional improvement plans and adapted to
the current quality standards. These models are identified in an integral model of
leadership
Files in this item
Google Scholar:San Juan Fernández, Mónica
-
Bueno Villaverde, Ángeles
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Type 2 diabetes and cognitive impairment in an older population with overweight or obesity and metabolic syndrome: baseline cross-sectional analysis of the PREDIMED-plus study
Mallorquí-Bagué, Núria; Lozano-Madrid, María; Toledo, Estefanía; Corella, Dolores; Salas-Salvadó, Jordi; Cuenca-Royo, Aida; Vioque, Jesús; Romaguera, Dora; Martínez, J. Alfredo; Wärnberg, Julia; López-Miranda, José; Estruch, Ramón; Bueno-Cavanillas, Aurora; Alonso-Gómez, Ángel; Tur, Josep A.; Tinahones, Francisco J.; Serra-Majem, Lluís; Martín, Vicente; Lapetra, José; Vázquez, Clotilde; Pintó, Xavier; Vidal, Josep; Daimiel, Lidia; Gaforio, José J.; Matía, Pilar; Ros, Emilio; Granero, Roser; Buil-Cosiales, Pilar; Barragán, Rocío; Bulló, Mònica; Castañer, Olga; García-de-la-Hera, Manoli; Yáñez, Aina M.; Abete, Itziar; García-Ríos, Antonio; Ruiz-Canela, Miguel; Díaz-López, Andrés; Jiménez-Murcia, Susana; Martínez-González, Miguel Ángel; De la Torre, Rafael; Fernández-Aranda, Fernando
2018-10-31 -
Paleoecología y cultura material en el complejo tumular prehistórico del Castilejo del Bonete (Terrinches, Ciudad Real)
Benítez de Lugo Enrich, L.; Palomares Zumajo, Norberto; Álvarez García, Honorio Javier; Barroso Bermejo, Rosa; Benito Sánchez, María; Blain, Hugues-Alexandre; Bueno Ramírez, Primitiva; Balbín Behrmann, Rodrigo de; Fernández Martín, Sergio; López Sáez, José Antonio; Galindo-Pellicena, María Ángeles; Garrido Martínez, Mª. Antonia; Laplana Conesa, César; Mata Trujillo, Enrique; Menchén Herreros, Gabriel; Montero Ruiz, Ignacio; Moraleda Sierra, Jaime; Morgado Rodríguez, Antonio; Odriozola, Carlos; Polo Martín, Estíbaliz; Ruiz-Alonso, Mónica; Sevilla García, Paloma; Schuhmacher, Thomas X.; Salazar-García, Domingo Carlos
2015