Cuestionario para la evaluación de la educación inclusiva universitaria (CEEIU)
Title (trans.)
Questionnaire for the evaluation of university inclusive education (CEEIU)Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónPublisher
Universidad Complutense de MadridDate
2017Citation
10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50947
Revista Complutense de Educación 28.3 (2017): 913-928
ISSN
1130-2496 (print); 1988-2793 (online)DOI
10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50947Subjects
inclusión; evaluación; cuestionarios; universidad; EducaciónAbstract
El artículo se fundamenta en el enfoque de educación inclusiva, comprendido como factor
de excelencia y calidad académicas. Su objetivo es detallar el proceso de elaboración del “Cuestionario
para la evaluación de la educación inclusiva universitaria” (CEEIU). El instrumento pretende conocer
cómo comprenden y qué opinan los directivos, profesores y estudiantes universitarios de la educación
inclusiva de su universidad y facultades. El instrumento sirve simultáneamente para los tres grupos de
participantes. El estudio se realizó en la Universidad Técnica de Manabí (Ecuador). La metodología
atravesó estas fases: 1ª) Estudio y revisión de literatura científica y primera redacción del instrumento.
2ª) Validación de contenido mediante expertos externos e internos y pilotaje. 3ª) Aplicación del
instrumento. 4ª) Estudio de la confiabilidad y versión final del cuestionario. Los resultados indican que
el CEEIU es válido, incluye valores formativos reseñables y es confiable. El coeficiente de consistencia
interna alfa de Cronbach fue de 0.834 The article is based on the approach of inclusive education, understood as a factor of excellence
and academic quality. Its aim is to describe the process of drafting the “Questionnaire for the evaluation
of university inclusive education” (CEEIU). The instrument aims to know how managers, university
professors and university students understand and what they think about inclusive education in their
universities and faculties. The instrument is simultaneously valid for the three groups of participants. The
study was conducted at the Technical University of Manabí (Ecuador). The methodology went through
these phases: 1st) Study and literature review and first draft of the instrument. 2nd) Content validation by
external and internal experts and pilotage. 3rd) Implementation of the instrument. 4th) Study of reliability
and final version of the questionnaire. The results indicate that the CEEIU is valid, includes notable
educational values and is reliable. The internal consistency coefficient Cronbach’s alpha was 0.834
Files in this item
Google Scholar:Herrán Gascón, Agustín de la
-
Paredes Labra, Joaquín A.
-
Monsalve Treskow, Daniela Valeska
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.