Los estudios universitarios y el mindfulness. Una revisión sistemática
Title (trans.)
The university studies and the mindfulness. A systematic reviewPublisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2018Citation
10.15366/reice2018.16.1.008
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 16.1 (2018): 119-135
ISSN
1696-4713DOI
10.15366/reice2018.16.1.008Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.008Subjects
Estudiante; Universidad; Desarrollo de la carrera; Rendimiento escolar; Escuela; EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
El proceso de formación del estudiante universitario está compuesto por la transmisión de contenidos académicos utilizando para ello estrategias metodológicas de diferente índole. Para que se desarrolle se deberán plantear el desarrollo de competencias emocionales, ayudándole a reconocer tanto sus emociones y motivaciones como las de los demás, facilitando la capacidad de comunicar y escuchar, adaptándose al medio para reaccionar de forma adecuada ante las diversas situaciones. Los programas de mindfulness pretenden reducir el cansancio emocional, fomentar el aprendizaje de técnicas efectivas del manejo del estrés y habilidades de regulación emocional, que ayudan a que se produzca un correcto proceso de enseñanza y aprendizaje. El presente trabajo analiza la evolución de la producción científica que hay en la Web of Science durante los últimos diez años, clasificando éstos según el objetivo de mejora buscado, el número de trabajos según el país de procedencia y los instrumentos de media utilizados, que abordan el mindfulness como un factor influyente en el desarrollo del estudiante universitario, constatando la necesidad de aumentar las investigaciones en este emergente cuerpo de estudio The process of training the university student is composed of the transmission of academic content using methodological strategies of different kinds. To get it, it must raise the development of emotional skills, helping them to recognize both their emotions and motivations as those of others, facilitating the ability to communicate and listen, adapting to the environment in order to react appropriately to different situations. Mindfulness programs aim to reduce emotional fatigue, promoting the learning of effective techniques of stress management and emotional regulation skills, factors necessary for a proper teaching and learning process to occur. Our research analyzes the evolution of scientific production in the Web of Science during the last ten years, classifying them according to the objective of improvement sought, the number of works according to the country of origin and the media instruments used, which address mindfulness as an influential factor in the development of the university student, confirming the need to increase research in this emerging body of study
Files in this item
Google Scholar:Viciana, Virginia
-
Fernández Revelles, Andrés B.
-
Linares, Marta
-
Espejo, Tamara
-
Puertas, Pilar
-
Chacón, Ramón
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Population-based multicase-control study in common tumors in Spain (MCC-Spain): Rationale and study design
Castaño-Vinyals, Gemma; Aragonés, Nuria; Pérez-Gómez, Beatriz; Martín, Vicente; Llorca, Javier; Moreno, Víctor; Altzibar, Jone M.; Ardanaz, Eva; De Sanjosé, Sílvia; Jiménez-Moleón, José J.; Tardón, Adonina; Alguacil, Juan; Peiró, Rosana; Marcos-Gragera, Rafael; Navarro, Carmen; Pollán Santamaría, Marina Anunciación; Kogevinas, Manolis; Alonso, Maria Teresa; Amiano, Pilar; Arias, Cristina; Azpiri, Mikel; Benavente, Yolanda; Boldo, Elena; Bueno, Aurora; Bustamante, Mariona; Caballero, Francisco Javier; Campo, Elías; Cantón, Rafael; Capelo, Rocío; Carmona, Carme; Casabonne, Delphine; Chirlaque, María Dolores; Cirac, Judith; Clofent, Juan; Colado, Enrique; Costas, Laura; Crous, Marta; Campo, Rosa del; Díaz Santos, Marian; Dierssen-Sotos, Trinidad; Ederra, María; Espinosa, Ana; Fernández Cabrera, Marieta; Fernández Somoano, Ana; Fernández Villa, Tania; García García-Esquinas, Esther; García Martín, Paloma; Gómez-Acebo, Inés; Puga, Cristina González; Gràcia, Esther; Eslava, Marcela Guevara; Guinó, Elisabet; Huerta, José María; Lope, Virginia; López-Abente, Gonzalo; López-Otín, Carlos; Martínez Argüelles, Begoña; Merino Salas, Sergio; Mirón Pozo, Benito; Molina dee La Torre, Antonio José; Moreno, Eduardo; Moreno Iribas, Concepción; Olea, Nicolás; Gelis, Gemma Osca; Paré, Laia; Porta, Miquel; Puig, Montse; Rivad del Fresno, Manuel; Robles, Claudia; Rodríguez Suarez, Marta María; Romero, Beatriz; Sáez Castillo, Ana Isabel; Sala Serra, Maria
2015-01-01