Análisis de las páginas web de los centros públicos de Educación Secundaria de Cantabria (España)
Title (trans.)
Analysis of the websites of public Secondary Schools of Cantabria (Spain)Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2018Citation
10.15366/reice2018.16.3.003
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 16.3 (2018): 49-65
ISSN
1696-4713DOI
10.15366/reice2018.16.3.003Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2018.16.3.003Subjects
TIC; Marketing; Escuela; Comunidad; Información; EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Con la profunda transformación social que ha provocado la integración de las TIC en nuestro día a día, los modos de comunicación en el mundo educativo han evolucionado hacia internet y hacia un universo en red. Este hecho ha convertido a las páginas web de los centros educativos, entre otros elementos, en herramientas catalizadoras del panorama escolar. Con la finalidad de conocer la presentación de los contenidos de dichas páginas ante sus diferentes públicos se ha llevado a cabo en el presente trabajo una investigación para analizar las sedes web de los cuarenta y ocho centros públicos de Educación Secundaria de la Comunidad Autónoma de Cantabria. El análisis se ha llevado a cabo en relación a su contenido, organización, navegación, apariencia, diferenciación, velocidad, utilidad y accesibilidad. Los resultados obtenidos revelan cifras realmente alentadoras, como que sólo un 27’08% y 14’58% muestran deficiencias en su organización y claridad. Cabe destacar por otro lado, que la nota media de los sitios web en utilidad para las partes interesadas es de un 8’19 de valoración en su conjunto. Nos encontramos en líneas generales ante sitios webs con un claro carácter progresivo, activo e interactivo, aunque es posible concluir sugiriendo algunas mejoras como facilitar una difusión más rica de recursos útiles, así como suministrar una mayor exposición de los planes y proyectos más importantes del centro en algún apartado de las páginas web de los centros educativos With the profound social transformation that has led to the integration of ICT in our day to day, modes of communication in the educational world have evolved towards the Internet and towards a networked universe. This fact has turned the web pages of educational centers, among other elements, into catalytic tools for the school panorama. In order to know the presentation of the contents of these pages to their different audiences a research has been carried out in the present work to analyze the web sites of the forty-eight public secondary education centers of the Autonomous Community of Cantabria. The analysis has been carried out in relation to its content, organization, navigation, appearance, differentiation, speed, utility and accessibility. The results obtained reveal really encouraging figures, such as that only 27'08% and 14'58% show deficiencies in their organization and clarity. It should be noted on the other hand, that the average score of the websites in utility for the interested parties is of an 8'19 valuation as a whole. We are generally in front of websites with a clear progressive, active and interactive character, although it is possible to conclude by suggesting some improvements such as facilitating a richer dissemination of useful resources, as well as providing a greater exposure of the most important plans and projects of the center in some section of the web pages of educational centers
Files in this item
Google Scholar:Tardío-Crespo, Víctor
-
Álvarez-Álvarez, Carmen
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
¿Qué me ofrecen las páginas web de los centros educativos?: Estudio exploratorio en Cantabria (España)
Álvarez-Álvarez, Carmen
2017 -
Ibero-American consensus on low- and no-calorie sweeteners: Safety, nutritional aspects and benefits in food and beverages
Serra-Majem, Lluis; Raposo, António; Aranceta-Bartrina, Javier; Varela-Moreiras, Gregorio; Logue, Caomhan; Laviada, Hugo; Socolovsky, Susana; Pérez-Rodrigo, Carmen; Aldrete-Velasco, Jorge Antonio; Sierra, Eduardo Meneses; López-García, Rebeca; Ortiz-Andrellucchi, Adriana; Gómez Candela, Carmen; Abreu, Rodrigo; Alexanderson, Erick; Álvarez-Álvarez, Rolando Joel; Falcón, Ana Luisa Álvarez; Anadón, Arturo; Bellisle, France; Beristain-Navarrete, Ina Alejandra; Redondo, Raquel Blasco; Bochicchio, Tommaso; Camolas, José; Cardini, Fernando G.; Carocho, Márcio; do Céu Costa, Maria; Drewnowski, Adam; Durán, Samuel; Faundes, Víctor; Fernández-Condori, Roxana; García-Luna, Pedro P.; Garnica, Juan Carlos; González-Gross, Marcela; La Vecchia, Carlo; Leis, Rosaura; López-Sobaler, Ana María; Madero, Miguel Agustín; Marcos, Ascensión; Ramírez, Luis Alfonso Mariscal; Martyn, Danika M.; Mistura, Lorenza; Rojas, Rafael Moreno; Villares, José Manuel Moreno; Niño-Cruz, José Antonio; Oliveira, María Beatriz P.P.; Gil-Antuñano, Nieves Palacios; Pérez-Castells, Lucía; Ribas-Barba, Lourdes; Pedrero, Rodolfo Rincón; Riobó, Pilar; Medina, Juan Rivera; De Faria, Catarina Tinoco; Valdés-Ramos, Roxana; Vasco, Elsa; Wac, Sandra N.; Wakida, Guillermo; Wanden-Berghe, Carmina; Díaz, Luis Xóchihua; Zúñiga-Guajardo, Sergio; Pyrogianni, Vasiliki; de Sousa, Sérgio Cunha Velho
2018-07-01