dc.contributor.author | Monarca, Héctor | |
dc.contributor.author | Fernández-Agüero, María | |
dc.contributor.other | UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-07-12T16:15:37Z | |
dc.date.available | 2018-07-12T16:15:37Z | |
dc.date.issued | 2018-01-01 | |
dc.identifier.citation | Educación XX1 21.2 (2018): 249-273 | es_ES |
dc.identifier.issn | 1139-613X | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10486/684098 | |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to identify the strengths and weaknesses of highstakes examinations in the view of Primary and Secondary school teachers in Spain. For that purpose, we have analyzed the answers to two open questions from a larger survey designed to determine the teachers’ opinions on these strengths and weaknesses. Out of the total sample, we have selected 1,607 responses corresponding to five Autonomous Communities or regions, distributed as follows: 321 from Andalusia, 445 from Catalonia, 239 from Galicia, 491 from Madrid and 111 from the Basque Country. The questionnaire was applied between November 2013 and May 2014. Its administration began shortly before the new Organic Law for the Improvement of Quality in Education (LOMCE) was passed, although the debate around it had already been taking place for at least a year in the educative community, an important trait of the context in which the survey was carried out. Responses were coded and categorized applying an inductive-deductive process with this sequence: I. Source of information; II. Emerging codes; III. Categories; and IV. Dimensions. The information has been treated according to the following variables: (a) Autonomous Communities; (b) education stage (Primary Education and Compulsory Secondary Education); and (c) main role undertaken by respondents at the school (members of the school managing team vs. the rest of the teachers). Results show that by and large there are more references to weaknesses than to strengths. Also, the diagnostic function of tests and their decontextualisation stand out as the most frequent strength and weakness respectively. The analysis reveals significant differences between autonomous communities and also, in some cases, differences depending on the role undertaken by respondents. | en_US |
dc.description.abstract | El objetivo de este artículo es presentar las fortalezas y debilidades
que, según la opinión del profesorado de centros de educación primaria y educación
secundaria obligatoria, tienen las evaluaciones externas de España. Para ello
se han analizado las dos preguntas abiertas de un cuestionario más amplio
orientadas a identificar las opiniones sobre estas fortalezas y debilidades. Del
total de respuestas obtenidas se han seleccionado las 1.607 correspondientes
a 5 Comunidades Autónomas repartidas de la siguiente manera: 321 de
Andalucía, 445 de Cataluña, 239 de Galicia, 491 de Madrid y 111 del País
Vasco. La aplicación del cuestionario se inicia poco antes de aprobarse
la nueva Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE), aunque
el debate en torno a ella ya llevaba al menos un año dentro de la comunidad
educativa, un rasgo que define el contexto en el que se desarrolló la encuesta.
Las respuestas obtenidas fueron codificadas y categorizadas mediante un
proceso inductivo-deductivo que ha seguido la siguiente secuencia: I- Fuente
de Información, II- Códigos emergentes, III- Categorías y IV- Dimensiones.
La información ha sido tratada de acuerdo con las siguientes variables: a)
«Comunidad Autónoma», b) «Etapa Educativa» (Educación Primaria y
Educación Secundaria Obligatoria), y c) «Función principal desempeñada» en
el centro por quien ha respondido la encuesta (miembro del equipo directivo
y resto de profesores). Los resultados muestran que, en términos generales,
hay mayor porcentaje de respuestas que hacen mención a efectos negativos
que a positivos. Dentro de las fortalezas destaca la función diagnóstica que
pueden tener las evaluaciones externas y dentro de las debilidades destaca
especialmente la descontextualización de estas pruebas. El análisis muestra
importantes diferencias por comunidad autónoma y, en algunos casos, también
por función principal desempeñada por el que ha contestado la encuesta | es_ES |
dc.description.sponsorship | Este artículo se desprende de la investigación «Evaluaciones nacionales e internacionales
como política de mejora de la educación en España en el contexto Europeo» financiada
en el marco de la segunda convocatoria competitiva de Proyectos de Investigación
Multidisciplinares de la Universidad Autónoma de Madrid (Referencia CEMU-2013-20) | es_ES |
dc.format.extent | 25 pag. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | en |
dc.language.iso | spa | en |
dc.publisher | Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) | es_ES |
dc.relation.ispartof | Educacion XX1 | es_ES |
dc.rights | © 2018, Universidad Nacional de Educacion a Distancia. All rights reserved | es_ES |
dc.subject.other | Accountability | en_US |
dc.subject.other | Educational policy | en_US |
dc.subject.other | Educational testing | en_US |
dc.subject.other | High stakes tests | en_US |
dc.title | Opinión del profesorado sobre las fortalezas y debilidades de las evaluaciones externas de aprendizaje en España | es_ES |
dc.title.alternative | The opinion of teachears on the strengths and weaknesses of high-strakes tests in Spain | en_US |
dc.type | article | en |
dc.subject.eciencia | Educación | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.5944/educXX1.19416 | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.5944/educXX1.19416 | es_ES |
dc.identifier.publicationfirstpage | 249 | es_ES |
dc.identifier.publicationissue | 2 | es_ES |
dc.identifier.publicationlastpage | 273 | es_ES |
dc.identifier.publicationvolume | 21 | es_ES |
dc.relation.projectID | Gobierno de España. CEMU-2013-20) | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | en |
dc.rights.cc | Reconocimiento – NoComercial | es_ES |
dc.rights.accessRights | openAccess | en |
dc.authorUAM | Monarca, Héctor Amadeo (262278) | |
dc.facultadUAM | Facultad de Formación de Profesorado y Educación | |