El Programa del Diploma de Bachillerato Internacional en institutos públicos españoles: Tres miradas sobres las voces de sus antiguos alumnos
Title (trans.)
The International Baccalaureate Diploma Programme in Spanish Public Institutes: Three looks at voices of the alumniEntity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)Date
2018Citation
Journal of Supranational Policies of Education 7 (2018): 83-104ISSN
2340-6720 (online)Subjects
Bachillerato Internacional; Programa del diploma; Institutos de Educación Secundaria; Educación secundaria postobligatoria; Antiguos alumnos; EducaciónAbstract
El presente artículo es el primer estudio a nivel nacional que trata de recoger las experiencias entre los graduados del Programa del Diploma de Bachillerato Internacional en institutos públicos españoles. Las tres miradas a que se refiere el título responden a los tres enfoques con que los datos recogidos son abordados. En el actual contexto de expansión de este programa entre la red de centros educativos españoles (tanto públicos como privados), parece pertinente conocer qué ha supuesto para los estudiantes haber realizado ese currículo, y qué recuerdo o huella reconocen que el mismo ha tenido en sus vidas, tanto a nivel personal como académico y profesional. Tras presentar la metodología y describir la muestra participante en el estudio, ofrecemos los resultados de acuerdo con las tres miradas (cuantitativa, cualitativa y narrativa) a que se han sometido los datos recogidos para, por último, terminar ofreciendo unas conclusiones y líneas de discusión a las que este estudio se abre This article is the first study on national level in an attempt to collect experiences among graduates of the International Baccalaureate Diploma Programme in Spanish public high schools. The three views referred in the title of this article respond to three approaches and collected data addressed to this approaches. In the current context of expansion of this Programme in Spanish schools (both public and private), it is pertinent to know what it means for former students who followed this curriculum, and what memories and personal experience they associate with the Programme in personal level, as well as academic and professional levels. After presenting the methodology and describing a sample participating in the study, results are presented according to the three perspectives (quantitative, qualitative and narrative) to which the collected data have been analyzed. Finally, we present some conclusions and lines of discussion opened in this study
Files in this item
Google Scholar:Thoilliez Ruano, Bianca
-
Rappoport Redondo, Soledad Inés
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.