El rendimiento académico del alumnado autóctono y de origen inmigrante en la Región de Murcia
Title (trans.)
The academic performance in secondary education of non-immigrant students and those of immigrant origin within the Region of MurciaPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónDate
2019Citation
10.15366/tp2019.33.001
Tendencias Pedagógicas 33 (2019): 5-17
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)DOI
10.15366/tp2019.33.001Editor's Version
https://doi.org/10.15366/tp2019.33.001Subjects
Rendimiento académico; Migrante; Extranjero; Estudiante; EducaciónRights
© 2019 Tendencias PedagógicasAbstract
El presente estudio analiza el rendimiento académico en Educación Secundaria del alumnado autóctono y de
origen inmigrante escolarizado de 1º de la ESO a 2º de Bachiller en la Región de Murcia. Se trata de una
investigación cuantitativa no experimental, de corte descriptivolongitudinal, llevada a cabo con 1262 alumnos.
Los resultados muestran que el rendimiento académico del alumnado inmigrante es más bajo que el del
alumnado autóctono, sin embargo, los alumnos inmigrantes que llegan a 4º de la ESO y a 2º de Bachiller
obtienen un rendimiento similar o a veces superior al alumnado autóctono. Otro resultado de interés es el
referido a las calificaciones obtenidas por el alumnado inmigrante de primera y segunda generación, ya que
muestran que el alumnado de primera generación presenta un rendimiento académico superior al de segunda
generación. Finalmente indicar que el título de la ESO lo obtiene un porcentaje mayor del alumnado autóctono frente al de origen inmigrante The present study analyzes the academic performance in Secondary Education of non-immigrant students and
those of immigrant origin studying in the 1st and 2nd year of Compulsory Secondary Education and in the 2nd
year of a Level Studies within the Region of Murcia. It is non-experimental, quantitative, short longitudinal
descriptive study carried out with 1262 students. From the results obtained, the highlight is that the academic
performance of immigrant students is lower than that of non-immigrant students, however, immigrant students
who complete fourth of Compulsory Secondary Education and complete the 2nd year of Level Studies obtain
a similar or sometimes higher level than non-immigrant students. Another result of interest refers to the grades
obtained by first and second generation immigrant students, since they show that the first generation students
display an academic performance higher than those from the second generation. Finally, it indicates that the
Certificate of Secondary Education is obtained by a higher percentage of non-immigrant students than those of immigrant origin
Files in this item
Google Scholar:Escarbajal Frutos, Andrés
-
Navarro Barba, Juan
-
Arnaiz Sánchez, Pilar
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.