Conflict matters. Peace and conflict Education practices towards SDG16
Title (trans.)
Conflict matters. Prácticas de Educación para la paz y en el conflicto hacia el ODS16Author
Barbeito, CécilePublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE); Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2019-05Citation
10.15366/riejs2019.8.1.011
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 8.1 (2019): 181-200
ISSN
2254-3139DOI
10.15366/riejs2019.8.1.011Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.011Subjects
Peace education; Evaluation; Violence; Conflict research; School community relationship; EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
SDG16 aims at fostering peaceful and inclusive societies and accountable and
inclusive institutions. (How) can this be achieved through peace education? The
article evaluates the extent in which 25 European peace education practices succeed
contributing to the accomplishment of SDG16 regarding the decrease of violence
and the improvement of democratic institutions. Taking into account peacebuilding
literature that highlights the importance of institutionalizing peace education
initiatives, the article analyses the objectives, target, approaches, results and
impacts of the 25 initiatives, and assesses to what extent they address the micro,
meso, and macro level. Results show that a relatively high proportion of objectives
(23,9%) focus on the institutional-school level, that most of them target multipliers
(as teachers and school staff) and that many practices prioritise a preventive
approach. Regarding results and impacts, outstanding results are reached in skills
development for conflict transformation, but that this does not imply significant
reductions of violent situations. While most of the practices aim at more
comprehensive results than violence contention –but rather a broader conception of
peaceful coexistence– very few take action to foster the participation of students in
the school system. Further research is needed to identify indicators of structural
and cultural violence at schools, to assess the effectiveness of mainstreaming peace
and conflict education principles in the school institution to decrease violence, and
about the educational policies that better contribute to effective peace and conflict
education programs El ODS16 tiene como objetivo fomentar sociedades pacíficas e inclusivas e
instituciones responsables e inclusivas. ¿(Cómo) se puede lograr esto a través de la
educación para la paz? El artículo evalúa hasta qué punto 25 prácticas europeas de
educación para la paz contribuyen al logro del ODS16 en relación con la
disminución de la violencia y la mejora de las instituciones democráticas. Partiendo
de literatura de construcción de paz que resalta la importancia de institucionalizar
las iniciativas de educación para la paz, el artículo analiza los objetivos,
participantes, enfoques metodológicos, resultados e impactos de esas 25 iniciativas,
y evalúa en qué medida abordan los niveles micro, meso y macro. Los resultados
muestran que una proporción relativamente alta de objetivos (23,9%) se centra en
el nivel institucional-de centro escolar, que la mayoría de estas prácticas se dirigen
a actores multiplicadores (como maestros y equipo directivo de los centros) y que
muchas prácticas priorizan un enfoque preventivo. Con respecto a los resultados e
impactos, se alcanzan resultados sobresalientes en el desarrollo de habilidades para
la transformación de conflictos, pero esto no implica una reducción significativa de
las situaciones de violencia. Si bien la mayoría de las prácticas apuntan a resultados
más amplios que la mera contención de la violencia si no, en cambio, una
concepción más comprehensiva, de convivencia, muy pocas actúan para fortalecer la
participación del estudiantado en el sistema escolar. Es necesaria más investigación
para identificar indicadores de violencia estructural y cultural en las escuelas, para
evaluar la efectividad de la integración de los principios de educación para la paz y
los conflictos en la institución escolar para disminuir la violencia, y sobre las
políticas educativas que contribuyen mejor a los programas efectivos de educación
para la paz y los conflictos
Files in this item
Google Scholar:Barbeito, Cécile
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Toward a clinical practice guide in pharmacogenomics testing for functional polymorphisms of drug-metabolizing enzymes. Gene/drug pairs and barriers perceived in Spain
García-Agúndez, José Augusto; Abad Santos, Francisco; Aldea, Ana; Alonso-Navarro, Hortensia; Bernal, María Luisa; Borobia Pérez, Alberto M.; Borràs, Emma; Carballo, Miguel; Carvajal, Alfonso; García-Muñiz, José D.; Gervasini, Guillermo; Jiménez-Jiménez, Félix Javier; Lucena, María Isabel; Martínez, Carmen; Sacristán, José A.; Salado, Inés; Sinués, Blanca; Vicente, Jorge; García-Martín, Elena
2012-12-01 -
Towards a method to anticipate dark matter signals with deep learning at the LHC
Arganda, Ernesto; Medina, Aníbal D.; Pérez, Andrés D.; Szynkman, Alejandro
2022-02-01