Show simple item record

dc.contributor.authorCatarino, Paula
dc.contributor.authorVasco, Paulo
dc.contributor.authorLopes, José
dc.contributor.authorSilva, Helena
dc.contributor.authorMorais, Eva
dc.date.accessioned2019-07-05T14:22:41Z
dc.date.available2019-07-05T14:22:41Z
dc.date.issued2019-07
dc.identifier.citationREICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 17.3 (2019): 5-22es_ES
dc.identifier.issn1696-4713es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/688045
dc.description.abstractCreativity is an indispensable competence for the future of higher education students. Creative thinking skills play an important role in modern society. Creativity is acknowledged as a crucial aspect of business, research and development or arts. This study presents the assessment results of an intervention using cooperative learning and the conventional teaching method in order to promote creative thinking in higher education. The design used was quasi-experimental pretest and posttest intervention using the Creative Intelligence test (CREA), with experimental and control groups of higher education students of the Communication and Multimedia course in a Linear Algebra class. The participants were 50 students from a Portuguese public university. Results showed that students who participated in the intervention scored significantly higher in the creativity test at the end of the intervention and indicated that creative thinking, and divergent thinking abilities in particular, can be enhanced through the kind of intervention that was proposed in the studyen_US
dc.description.abstractLa creatividad es una competencia indispensable para el futuro de los estudiantes de educación superior. Las habilidades de pensamiento creativo juegan un importante papel en la sociedad moderna. La creatividad es reconocida como un aspecto fundamental en el campo de los negocios, la investigación y desarrollo y las artes. Este estudio presenta los resultados de la evaluación de una intervención que utiliza el aprendizaje cooperativo y el método de enseñanza convencional para promover el pensamiento creativo en la educación superior. El diseño utilizado fue cuasi-experimental con la aplicación del test de Inteligencia Creativa (CREA) antes y después de la intervención, con grupos experimentales y de control de estudiantes de educación superior del curso de Comunicación y Multimedia en una clase de Álgebra Lineal. Los participantes del estudio fueron 50 estudiantes de una universidad pública portuguesa. Los resultados mostraron que los estudiantes que participaron en la intervención obtuvieron puntuaciones significativamente más altas en el test de creatividad al final de la intervención e indicaron que el pensamiento creativo, y las habilidades de pensamiento divergentes en particular, pueden mejorarse a través del tipo de intervención que se propuso en el estudioes_ES
dc.format.extent18 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherRed Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)es_ES
dc.relation.ispartofREICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educaciónes_ES
dc.rights© 2019 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educaciónes_ES
dc.subject.otherCreativityen_US
dc.subject.otherCollaborative learningen_US
dc.subject.otherHigher degree researchen_US
dc.subject.otherCritical thinkingen_US
dc.subject.otherMathematicsen_US
dc.titleCooperative learning on promoting creative thinking and mathematical creativity in higher educationen_US
dc.title.alternativeAprendizaje cooperativo para promover el pensamiento creativo y la creatividad matemática en la Educación Superiores_ES
dc.typearticleen
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.001es_ES
dc.identifier.doi10.15366/reice2019.17.3.001es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage5es_ES
dc.identifier.publicationissue3es_ES
dc.identifier.publicationlastpage22es_ES
dc.identifier.publicationvolume17es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.ccReconocimiento – NoComercial – SinObraDerivadaes_ES
dc.rights.accessRightsopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record