¿Aulas inclusivas o excluyentes?: Barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios

Biblos-e Archivo/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Sandoval Mena, Marta
dc.contributor.author Simón Rueda, Cecilia
dc.contributor.author Márquez Vázquez, Carmen
dc.date.accessioned 2019-09-12T11:06:41Z
dc.date.available 2019-09-12T11:06:41Z
dc.date.issued 2019-01-01
dc.identifier.citation Revista Complutense de Educación 30.1 ( 2019): 261-276 es_ES
dc.identifier.issn 1130-2496 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10486/688573
dc.description.abstract The aim of this study is to define the barriers that university students have in the classroom, mainly referring to: spaces and resources, contents, methodology and participation. Therefore, we have taken as our starting point the proposal of the Universal Instruction Design (UID), developed at the University of Guelph (Canada) and adapted in Spain by Dalmau et al., (2015). Participants were 652 students belonging to three Teacher Training and Education Faculties participated in the study: two from Spain (Universidad Complutense de Madrid and Universidad Autónoma de Madrid) and one from the USA (Northern University Arizona). The data has been collected through a questionnaire designed ad hoc by the research team in the areas indicated. The results show the main barriers that students experience in the classroom. The discussion focuses on the need to introduce strategies in the professional development of university teacher training in order to design the content they teach in accordance with the principles of universal design for teaching. en_US
dc.description.abstract El objetivo de este estudio es delimitar las barreras que se encuentran los estudiantes universitarios en las aulas referidas principalmente a: espacios y recursos, contenidos, metodología y participación. Para ello, hemos partido de la propuesta del Diseño Universal de Instrucción (DUI) desarrollada en la Universidad de Guelph (Canadá) adaptada por Dalmau et al., (2015). Se ha contado con la participación de 652 estudiantes pertenecientes a tres Facultades de Formación de Profesorado y Educación, dos españolas (Universidad Complutense de Madrid y Universidad Autónoma de Madrid) y una de EEUU (Universidad del Norte de Arizona). Los datos se han recogido a través de un cuestionario diseñado ad hoc por el equipo investigador en torno a los ámbitos señalados. os resultados muestran las principales barreras que los estudiantes experimentan en las aulas. La discusión se centra en la necesidad de introducir en el desarrollo profesional de los docentes universitarios formación en torno a estrategias que permitan diseñar los contenidos que imparten conforme a los principios del diseño universal para la enseñanza es_ES
dc.format.extent 16 pag. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso spa en
dc.publisher Ediciones Complutense es_ES
dc.relation.ispartof Revista Complutense de Educacion es_ES
dc.rights © 2019, Universidad Complutense de Madrid. All rights reserved. es_ES
dc.subject.other Barriers to learning and participation en_US
dc.subject.other Inclusive education en_US
dc.subject.other Universal design en_US
dc.subject.other University en_US
dc.title ¿Aulas inclusivas o excluyentes?: Barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios es_ES
dc.title.alternative Inclusive or exclusive classrooms?: Barriers to learning and participation in university contexts en_US
dc.type article en
dc.subject.eciencia Psicología es_ES
dc.relation.publisherversion http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57266 es_ES
dc.identifier.doi 10.5209/RCED.57266 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 261 es_ES
dc.identifier.publicationissue 1 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 276 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 30 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion en
dc.rights.cc Reconocimiento es_ES
dc.rights.accessRights openAccess en
dc.authorUAM Sandoval Mena, Marta (261183)
dc.authorUAM Simón Rueda, Cecilia (260773)
dc.authorUAM Márquez Vázquez, María Carmen (271690)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record