Investigar, divulgar, enseñar: obstáculos y recursos para el estudio de la Historia reciente
Title (trans.)
Researching, disseminating, teaching: Obstacles and resources for the study of recent historyAuthor
Hernández Sánchez, FernandoEntity
UAM. Departamento de Didácticas EspecíficasPublisher
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC)Date
2020-07-01Citation
10.19053/20275137.n21.2020.9842
Historia y Memoria 21 (2020): 199-232
ISSN
2027-5137 (print); 2322-777X (online)DOI
10.19053/20275137.n21.2020.9842Editor's Version
https://doi.org/10.19053/20275137.n21.2020.9842Subjects
Archives; Dictatorship; History of the present; Secondary education; Transition; EducaciónEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Researching, disseminating, teaching: Obstacles and resources for the study of recent history Abstract In their daily endeavor, the historian who invests in the History of the Present as their field of study finds both impediments and new possibilities in their way. The first obstacle is the peculiar nature of this chronological phase. The classical divisions of history-prehistory, ancient, medieval and modern-are closed off and their incidence in the current sociopolitical reality is quite blurred. However, contemporary history is still open and, within it, is the history of the present, that of the last three living generations. Another drawback is that the sources of the history of the present, although they exist in abundance, are under legal restrictions of access. This makes the task of the researcher, the disseminator, and the teacher more difficult, although the modern digitalization and network dissemination techniques have opened up a broad field of action. Digitalization and access to information on the internet are providing researchers, teachers, and students with new possibilities that, along with the exercising of a critical paradigm, may contribute to writing history from a renewed social and political viewpoint. En su quehacer cotidiano, el historiador que apuesta como
ámbito de estudio por la Historia del Presente encuentra
en su camino tanto con impedimentos como nuevas
posibilidades. El primer hándicap es la peculiar naturaleza
de esta etapa cronológica. Las clásicas divisiones de la Historia –Prehistoria, Antigua, Medieval y Moderna– están
clausuradas y su incidencia en la realidad sociopolítica actual
está muy difuminada; sin embargo, la Historia Contemporánea
sigue abierta y, dentro de ella, la Historia del Presente, la de
las tres últimas generaciones vivas, late en las pulsiones del
día a día. Otro se deriva del hecho de que las fuentes de la
Historia del Presente, aunque abundantísimas, están bajo la
caución de las restricciones legales de acceso. Esto dificulta
la tarea del investigador, el divulgador y el docente, aunque
las modernas técnicas de digitalización y de difusión en red
han abierto un amplio campo de acción. La digitalización y el
acceso a la información en internet están proporcionando a los
investigadores, docentes y estudiantes nuevas posibilidades
que, acompañadas del ejercicio de un paradigma crítico,
pueden contribuir a una escritura de la historia desde una
óptica social y política renovada
Files in this item
Google Scholar:Hernández Sánchez, Fernando
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.