School choice and post hoc family preference in Spain: Do they match up?
Title (trans.)
Elección de centro educativo y preferencias familiares en España: ¿Coinciden?Entity
UAM. Departamento de SociologíaPublisher
Arizona State UniversityDate
2020-01-13Citation
10.14507/epaa.28.4354
Education Policy Analysis Archives, 28.3 (2020)
ISSN
1068-2341DOI
10.14507/epaa.28.4354Editor's Version
https://doi.org/10.14507/epaa.28.4354Subjects
Parental preferences; School access; School segregation; Social inequality; Acceso a las escuelas; Segregación escolar; Preferencias familiares; Desigualdad social; SociologíaRights
© The Author(s)Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Abstract
The process of school choice depends on a wide range of circumstances including those related to the accessibility to schools and parental preferences. This paper has three goals: (1) Identify whether the preferences for the different kinds of schools (public, publicly-funded private, or private) vary according to the family’s traits; (2) estimate the degree of concurrence between the kind of school their children attend and the kind of school the parents prefer a posteriori; and (3) identify which social groups demonstrate lower levels of concurrence. We used a sub-sample of people with children registered in compulsory grades or post-compulsory grades up to university from representative national survey (2012). Results show that post hoc school preferences differ by educational level, economic status, religious orientation, and size of town. Likewise, we find divergences between the school parents prefer and the school their children attend, something that occurs more frequently among those with less economic resources El proceso de elección-asignación de centro educativo depende de un amplio conjunto de circunstancias, incluyendo aquellas relacionadas con la accesibilidad de las familias a las escuelas y con las preferencias de los padres y madres. Este trabajo tiene tres objetivos: (1) Identificar si las preferencias por los diferentes tipos de centro (público, concertado y privado) varían según las características de las familias; (2) estimar el grado de coincidencia entre el tipo de centro que prefieren los padres y el tipo de centro al que asisten sus hijos; y (3) identificar qué grupos sociales demuestran menores niveles de coincidencia. Se utiliza información del Estudio CIS 2935, realizado en 2012. Los resultados muestran preferencias diferenciadas según tamaño de municipio, nivel educativo, situación económica y orientación religiosa. Asimismo, en una parte significativa de los padres se observan divergencias entre el centro preferido y el centro al que asisten sus hijos, algo que ocurre con mayor frecuencia entre quienes disponen de menos recursos socioeconómicos
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