La Red Eurydice lee el borrador del Libro Blanco de la función docente no universitaria del MECD II: La formación continua del profesorado, la evaluación del profesorado, las condiciones laborales y los complementos e incentivos.
Title (trans.)
Eurydice read the draft white paper about the role of no university teaching function (MECD II): Continuous teacher training, teacher evaluation, working conditions and supplements and incentivesPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)Date
2016-10Citation
Journal of Supranational Policies of Education 5 (2016): 90-120ISSN
2340-6720 (online)Subjects
Profesión docente; Formación permanente; Evaluación de los docentes; Unión Europea; EducaciónAbstract
En este segundo artículo la Unidad Española de Eurydice analiza la formación continua del profesorado en los siguientes aspectos: las necesidades expresadas por los profesores y la respuesta dada en los distintos sistemas educativos europeos, la participación de los docentes y su relación con las necesidades expresadas, y las motivaciones e impedimentos para dicha participación. También se analiza la evaluación que hacen los profesores, apreciando diferencias y similitudes en los enfoques, modelos, fuentes de información y resultados. A continuación se detallan las condiciones laborales del profesorado partiendo de las modalidades de ingreso y de contratación; los salarios oficiales y reales y su relación con el PIB per cápita, con la antigüedad en la carrera docente o con las condiciones de jubilación disponibles y con otros aspectos vinculados más directamente al desempeño diario: horarios laborales y lectivos, ratios de alumnos o disponibilidad de profesionales de apoyo en los centros. Para terminar, se informa sobre la existencia de complementos e incentivos tanto económicos como de ascenso profesional, de formación y desarrollo profesional continuos In this second article the Spanish Unit of Eurydice analyses the continuous training of the teachers in the following aspects: the needs expressed by the teachers and the response offered by the different European education systems, the teachers´ commitment and their relation to the expressed needs and the motivations and obstacles of this commitment. The evaluation done by the teachers is also analysed, assessing the differences and similarities in the approaches, models, information sources and results. Then the working conditions of the teachers are described starting with the entry and recruitment procedures; the official and real salaries and their relation with the GDP per capita and the length of service or the available retirement conditions and other aspects related with the daily work: the work schedules and the lecture timetables, students´ ratio or the availability of support assistants in the education centres. It finishes informing about the income supplements and the economic and career development incentives, with continuous training and professional improvement
Files in this item
Google Scholar:Blanco López, José Luis
-
Miguel Pérez, Violeta
-
Martín Ramos, Ana Isabel
-
Álvarez Ordóñez, María Teresa
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
La Red Eurydice lee el borrador del Libro Blanco de la función docente no universitaria del MECD I: Las competencias docentes, el atractivo de la profesión docente, la formación inicial del profesorado y el acceso a la profesión docente
Blanco López, José Luis; Miguel Pérez, Violeta; Vázquez Aguilar, Elena; Arias Bejarano, Rocío
2016-10 -
Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications
Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen Tomasa
2021-12-01 -
Effectiveness of a cognitive behavioral intervention in patients with medically unexplained symptoms: Cluster randomized trial
Lápez-García-Franco, Alberto; Del-Cura-González, Ma Isabel; Caballero Martínez, Luis; Sanz-Cuesta, Teresa; Díaz-García, Marta Isabel; Rodríguez Monje, Ma Teresa; Chahua, Marcela; Mũoz-Sanchez, Inmaculada; Serrano-González, Dolores; Rollán-Llanderas, Teresa; Nieto-Blanco, Esther; Losada-Cucco, Liliana; Caballero-Martínez, Fernando; Sanz-García, Nuria; Pose-García, Belén; Jurado-Sueiro, Montserrat; Rey, ManuelaLuque; De Blas González, Francisca García; Abanto, Ma Angeles Miguel; Bayona, Teresa Sanz; Ayllán-Camargo, Rafaela; Lopez, Inmaculada Santamaría; Hernando, María Luisa Santiago; Beltran-Alvarez, Rosario; Aguilar-Gutierrez, Ana Isabel; Mota-Rodriguez, Jose Luis; Cosculluela-Pueyo, Rafaél; Lápez-Martín-Aragán, Teresa; Bonilla-Sanchez, Rosa; Aritieda-González-Granda, Ma Carmen; Razola-Rincán, Raquel; Sanchez-de-la-Ventana, Ma Angeles; Martinez-Guinea, Concepcián; Huerta-Galindo, Luis; Barrio-Ovalle, Ana Belén; Miguel-Martín, Susana; Portero-Fraile, Paz; Pensado-Freire, Higinio; Herrera-Garcia, María Luisa; Azcoaga-Lorenzo, Amaya; Gámez-García, Inés; Llamas-Sandino, Nuria; Lápez-Borja, Isabel; Maldonado-Castro, Hortensia; Lumbreras-Villarán, Patricia; Ascanio-Durán, Carlos
2012-12-12