La obra de Tonucci como recurso didáctico en la formación inicial de maestros
Title (trans.)
Tonucci's work as didactic resource in initial teacher trainingPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónDate
2017Citation
10.15366/tp2017.29.006
Tendencias Pedagógicas 29 (2017): 149-168
ISSN
1989-8614DOI
10.15366/tp2017.29.006Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.29.006Subjects
Formación inicial del profesorado; Conocimiento práctico; Actividades de aprendizaje; Metodología; Educación superior; EducaciónAbstract
La formación inicial de los maestros y maestras constituye uno de los factores
clave a la hora de analizar la calidad de la educación. A pesar de esto, en la
práctica la formación continúa desarrollando modelos tradicionales de
enseñanza-aprendizaje centrados en la teoría y alejados de la realidad. Útiles
para la formación inicial de los educadores, las ideas de Tonucci contribuyen,
sin duda, a profundizar en el papel que los formadores tenemos en la calidad
de vida de los niños y niñas, de los jóvenes y, también, de los adultos. Esta
publicación pretende promover, a partir de sus ideas, el pensamiento reflexivo y
formular propuestas de actividades y tareas de aprendizaje que establezcan
conexiones entre la realidad educativa y el saber teórico en muchas de las
asignaturas de los Grados de Educación Infantil y Primaria Initial teacher training is one of the key factors in analyzing the quality of
education. Despite this, in practice, the training continues developing traditional
models of teaching and learning theory-oriented far from reality. Tonucci’s ideas
are useful for teaching as part of the in-service teacher training because they
are fundamental to deepen the role educators have in the quality of life of
children, youth and adults. This publication is intended to promote, from his
ideas, reflective thinking and the formulation for proposals for learning activities
and tasks that develop connections between the educational reality and the
theoretical knowledge in many subjects of Preschool and Primary Education
Degrees
Files in this item
Google Scholar:Reyes García, Carmen Isabel
-
Perera Santana, Ángeles
-
Sosa Moreno, Fátima
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Registro del Grupo NADYA-SENPE de nutrición enteral domiciliaria en España, años 2014 y 2015
Wanden-Berghe, Carmina; Luengo, Luis Luengo; Álvarez, Julia; Burgos, Rosa; Cuerda, Cristina; Matía, Pilar; Gómez Candela, Carmen; Martínez Olmos, Miguel Ángel; Gonzalo, Montserrat; Calleja, Alicia; Campos, Cristina; Pérez de La Cruz, Antonio Jesús; Irles, José Antonio; Leyes, Pere; Sánchez, Rebeca; Luis Román, Daniel de; Cardona, Daniel; Santacruz, Nieves; Suárez, José Pablo; Ballesta, Carmen; Salas, Jordi; Penacho, María Ángeles; Gardez, Carmen; Martínez, María José; Cánovas, Bárbara; Moreno, José Manuel; Olmo, Dolores del; Carabaña, Fátima; Virgili, Nuria; Higuera, Isabel; Mauri, Silvia; Sánchez-Vilar, Olga; Miserachs, Nuria; Ponce, Miguel Ángel; García, Yaiza; Morán, Jesús M.; Apezetxea, Antxón; Tejera, Cristina; Calañas, Alfonso; Cantón, Ana; Díaz, Patricia; Grupo NADYA-SENPE
2017 -
Nurses’ perceptions and demands regarding COVID-19 care delivery in critical care units and hospital emergency services
González Gil, María Teresa; González Blázquez, Cristina; Parro Moreno, Ana Isabel; Pedraz Marcos, María Azucena; Palmar Santos, Ana María; Otero García, Laura; Navarta Sánchez, María Victoria; Alcolea Cosín, María Teresa; Argüello López, María Teresa; Canalejas Pérez, Coro; Carrillo Camacho, María Elena; Casillas Santana, María Lourdes; Díaz Martínez, María Luisa; García González, Asunción; García Perea, María Eva; Martínez Marcos, María Mercedes; Martínez Martín, María Luisa; Palazuelos Puerta, María del Pilar; Sellán Soto, María Carmen; Oter Quintana, Cristina
2020-10