Las escuelas especiales de adultas
Title (trans.)
Special adult women schoolsAuthor
Serrano de Pablo, LeonorPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la EducaciónDate
2019-07-01Citation
Tendencias Pedagógicas 34 (2019): 183-186ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)Subjects
Historia de la educación en España; Leonor Serrano de Pablo; Educación mujeres adultas; Revista de Pedagogía; EducaciónRights
© 2019 Tendencias PedagógicasAbstract
Artículo publicado originalmente en el año 1924 en la Revista de Pedagogía, entonces dirigida por el pedagogo institucionista Lorenzo Luzuriaga. La autora reflexiona sobre la enseñanza de las personas adultas, concretamente de las mujeres. Conocedora de la gravísima situación del analfabetismo en España, Leonor Serrano enfatiza en la idea de ofrecer una enseñanza organizada y repartida por toda la geografía española, haciendo hincapié en las áreas rurales. Aborda la cuestión desde una perspectiva feminista, apostando por la plena integración de la mujer en el sistema educativo no solo desde edades tempranas, atendiendo así a todas aquellas mujeres que llegadas a la edad adulta no habían tenido la posibilidad de tener estudios. Los profesores Teresa Rabazas Romero y Carlos Sanz Simón, del Museo de Historia de la Educación “Manuel Bartolomé Cossío” de la Universidad Complutense de Madrid, aportan a esta reedición un comentario crítico Article originally published in 1924 in the journal Revista de Pedagogía, then directed by Lorenzo Luzuriaga. The author reflects on the teaching of adults, specifically women. Knowing how a serious issue illiteracy was at the time in Spain, Leonor Serrano emphasizes the idea of offering an organized and distributed teaching throughout the Spanish geography, with an emphasis on rural areas. It addresses this question from a feminist perspective, arguing for the full integration of women in the educational system not only from their early years, but serving all women in need of literacy. Teresa Rabazas Romero and Carlos Sanz Simón, the Museum of History of Education “Manuel Bartolomé Cossío” at the Complutense University of Madrid, prepared this reedition with an additional critical commentary
Files in this item
Google Scholar:Serrano de Pablo, Leonor
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
La práctica de la pedagogía social
Serrano de Pablo, Leonor
2019 -
Excitotoxic inactivation of constitutive oxidative stress detoxification pathway in neurons can be rescued by PKD1
Pose Utrilla, Julia; García Guerra, Lucía; Del Puerto, Ana; Martín, Abraham; Jurado Arjona, Jerónimo; De León-Reyes, Noelia S.; Gamir Morralla, Andrea; Sebastián Serrano, Álvaro; García Gallo, Mónica; Kremer, Leonor; Fielitz, Jens; Ireson, Christofer; Pérez Álvarez, Mª José; Ferrer, Isidro; Hernández Pérez, Félix; Ávila, Jesús; Lasa Benito, Marina Paloma; Campanero, Miguel R.; Iglesias, Teresa
2017-12-22