Science meets art: The case of Galileo's telescope
Title (trans.)
Ciencia y arte se encuentran: el caso del telescopio de GalileoEntity
UAM. Departamento de Historia y Teoría del ArtePublisher
Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de ValènciaDate
2017-11-01Citation
10.5565/rev/ensciencias.2224
Enseñanza de las Ciencias 35.3 (2017): 195-215
ISSN
0212-4521DOI
10.5565/rev/ensciencias.2224Editor's Version
https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2224Subjects
Galileo's telescope; History of art; Interdisciplinary teaching; History of science; Nature of science and technology; Arte / Bellas ArtesRights
© 2017 Margarita Ana Vázquez Manassero, Ángel Vázquez AlonsoAbstract
An interdisciplinary approach for teaching science based on the history of science and history of art is proposed. The approach is innovative, as it traces the history of science for learning, and is complemented by products of art, whose accessibility and understanding amplify the attraction and motivation for students. As history and art are also school subjects, science teaching is approached by an interdisciplinary humanistic view through integrating science and humanities. The approach is contextualized with the case of Galileo's telescope, which provides additional issues on nature of science and technology, the relationships between science and technology (scientific instruments) and the general relations of science and technology with society (art). As an example, a global educational proposal for the case is developed Se plantea un enfoque interdisciplinar para la enseñanza de las ciencias basado en la historia
de la ciencia y la historia del arte. El enfoque es innovador, pues recupera la historia de la ciencia
para el aprendizaje, y se complementa con productos del arte, cuya accesibilidad y fácil comprensión
amplifican la atracción y motivación de los estudiantes. Integrando ciencias y humanidades, ya que
historia y arte son también materias escolares, este enfoque interdisciplinar propone una enseñanza de
ciencias humanística. Este enfoque se contextualiza con el caso del telescopio de Galileo, que aporta
cuestiones adicionales de naturaleza de la ciencia y tecnología (nacimiento de la ciencia), las relaciones
ciencia-tecnología (instrumentación científica) y las relaciones generales de ciencia y tecnología con la
sociedad (arte). A modo de ejemplo, se elabora una propuesta didáctica global para el caso
Files in this item
Google Scholar:Vázquez Manassero, Margarita Ana
-
Vázquez Alonso, Ángel
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.