UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014.
  • View Item

La utilización del portafolio discente interdisciplinar como metodología en la evaluación de la asignatura de meteorología, climatología y contaminación atmosférica de grado en ciencias ambientales

Author
Petre, Alice L.; Ramos Caicedo, Guadalupe; Perdigón Melón, José Antonio; Cabos Narváez, William; García-Abad Alonso, Juan Javier; Guardiola Soler, Jesús; Carbajo Elena, José Benito
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2014
Citation
Tendencias Pedagógicas 23 (2014): 77-96
 
 
 
ISSN
1989-8614
Editor's Version
http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2014_23_07.pdf
Subjects
Portafolio discente interdisciplinar; Autonomía; Reflexión; Evaluación; Coordinación docente; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/660074

Abstract

El portafolio discente interdisciplinar se ha empleado como metodología de evaluación formativa y sumativa en la asignatura Meteorología, Climatología y Contaminación atmosférica de tercer curso del Grado de Ciencias Ambientales de la Universidad de Alcalá.El conjunto de evidencias que proporciona esta metodología de trabajo, aparte de su significado básico (aportaciones de muy distinta índole que permiten al alumno y a los demás ver y valorar el esfuerzo, los logros, las dificultades), requiere y estimula de una manera peculiar la coordinación y planificación docente que permite intercambios y enriquecimiento didáctico en términos de estrategias docentes, flexibilidad y toma de decisiones de cada uno de los docentes implicados, proporcionando una visión integradora, plural, implicada, responsable, autodisciplinada y cooperativa del aprendizaje en Ciencias Ambientales.
 
The interdisciplinary learner portfolio methodology has been used as formative and summative assessment in Meteorology, Climatology and Air Pollution third year course of the Bachelor of Environmental Science at University of Alcalá. The collection of various forms of evidence of achievement of learning outcomes provides apart from its basic meaning (learning outcomes that allow students and others to assess the efforts, achievements, difficulties,strengths and weaknesses) requires and strongly encourages the coordination and planning of teaching that allows exchanges and educational enrichment in terms of strategies, flexibility, assessment decision of each of the teachers involved, thus providing a comprehensive, plural, involved, responsible, selfdisciplined and cooperative learning view in Environmental Science.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
2014_23_07.pdf
Size
220.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Petre, Alice L. - Ramos Caicedo, Guadalupe - Perdigón Melón, José Antonio - Cabos Narváez, William - García-Abad Alonso, Juan Javier - Guardiola Soler, Jesús - Carbajo Elena, José Benito

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014. [17]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Experiencia docente de introducción de prácticas informatizadas en la asignatura "Evaluación Psicológica I" del Grado en Psicología: Efectos sobre el aprendizaje del alumnado 

    Rodríguez-Rey, Rocío; Garrido-Hernansaiz, Helena; Cantero-García, María; Alonso-Tapia, Jesús
    2018-05
  • Population-based multicase-control study in common tumors in Spain (MCC-Spain): Rationale and study design 

    Castaño-Vinyals, Gemma; Aragonés, Nuria; Pérez-Gómez, Beatriz; Martín, Vicente; Llorca, Javier; Moreno, Víctor; Altzibar, Jone M.; Ardanaz, Eva; De Sanjosé, Sílvia; Jiménez-Moleón, José J.; Tardón, Adonina; Alguacil, Juan; Peiró, Rosana; Marcos-Gragera, Rafael; Navarro, Carmen; Pollán, Marina; Kogevinas, Manolis; Alonso, Maria Teresa; Amiano, Pilar; Arias, Cristina; Azpiri, Mikel; Benavente, Yolanda; Boldo, Elena; Bueno, Aurora; Bustamante, Mariona; Caballero, Francisco Javier; Campo, Elías; Cantón, Rafael; Capelo, Rocío; Carmona, Carme; Casabonne, Delphine; Chirlaque, María Dolores; Cirac, Judith; Clofent, Juan; Colado, Enrique; Costas, Laura; Crous, Marta; Campo, Rosa del; Díaz Santos, Marian; Dierssen-Sotos, Trinidad; Ederra, María; Espinosa, Ana; Fernández Cabrera, Marieta; Fernández Somoano, Ana; Fernández Villa, Tania; García García-Esquinas, EstherAutoridad UAM; García Martín, Paloma; Gómez-Acebo, Inés; Puga, Cristina González; Gràcia, Esther; Eslava, Marcela Guevara; Guinó, Elisabet; Huerta, José María; Lope, Virginia; López-Abente, Gonzalo; López-Otín, Carlos; Martínez Argüelles, Begoña; Merino Salas, Sergio; Mirón Pozo, Benito; Molina dee La Torre, Antonio José; Moreno, Eduardo; Moreno Iribas, Concepción; Olea, Nicolás; Gelis, Gemma Osca; Paré, Laia; Porta, Miquel; Puig, Montse; Rivad del Fresno, Manuel; Robles, Claudia; Rodríguez Suarez, Marta María; Romero, Beatriz; Sáez Castillo, Ana Isabel; Sala Serra, Maria
    2015-01-01
  • Evaluation of two treatment strategies for the prevention of preterm birth in women identified as at risk by ultrasound (PESAPRO Trial): Study protocol for a randomized controlled trial 

    Cabrera-García, Lourdes; Cruz-Melguizo, Sara; Ruiz-Antorán, Belén; Torres, Ferrán; Velasco, Ana; Martínez-Payo, Cristina; Avendaño Solá, CristinaAutoridad UAM; Cruz Melguizo, Sara; Cordero, Estefanía; Adiego Burgos, Begoña; Martínez Guisasola, Javier; Martínez Cortés, Luis; García González, Celso; Quesada Segura, Gonzalo; Abarca, Leopoldo; Savirón, Ricardo; Pérez Carbajo, Esther; Rodríguez León, José Alberto; Bartha, José Luis; Teulón, María; Nogales, Rosa; Rodríguez; Alonso, Gregoria; Álvbarez Colomo, Cristina; Anaya Baz, Mángeles; Abeshera Davó, Daniel; Cancelo, Maria Jesús; Díaz dee Teran, Elisa Maria; Mateu Pruñunosa, Joan Carles; Gálvez, Gloria; Torre, Antoniodela; Marqueta Sánchez, José Manuel; Bermejo, Rosa; Lekuona Artola, Arantza; Cabrillo Rodríguez, Eduardo; Dios, Emilia de
    2015-09-25
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram