UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014.
  • View Item

Usos académicos y sociales de las tecnologías digitales del estudiante universitario de primer año

Author
Gallardo Echenique, Eliana E.; Marqués Molías, Luis; Bullen, Mark
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2014
Citation
Tendencias Pedagógicas 23 (2014): 191-204
 
 
 
ISSN
1989-8614
Editor's Version
http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2014_23_14.pdf
Subjects
Estudiante digital; Era digital; TIC; Medios de comunicación; Educación superior; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/660083

Abstract

Esta comunicación tiene como objetivo comprender cómo los estudiantes universitarios de primer año utilizan la tecnología digital para fines académicos y sociales. Los resultados nos permiten concluir que la mayoría de los estudiantes se sientan cómodos con las tecnologías digitales y ven las redes sociales como un medio de conexión e interacción con amigos más con fines sociales que académicos. Los estudiantes suelen preferir el correo electrónico personal, la interacción cara a cara, las redes sociales y los teléfonos móviles para comunicarse y conectarse con otros. Sobre los hábitos de estudio, los estudiantes prefieren aprender por sí mismos, trabajar independientemente y estudiar en casa. Esto contradice uno de los argumentos sobre las Generación Net que dice que los estudiantes de hoy están a favor del enfoque del trabajo colaborativo.
 
This paper aims to provide some important insights into how first-year university students use digital technology for academic and social purposes. We conclude that most students feel comfortable with digital technologies and they see social networks as more about connecting and interacting with friends than for academic communication. Results show that students generally prefer personal email, face-to-face interaction, social networks and mobile phones to communicate and connect with others. Regarding study habits, students prefer to learn by themselves, work independently and to study at home. This contradicts one of the net generation claims which says students today favor collaborative approaches.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
2014_23_14.pdf
Size
117.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Gallardo Echenique, Eliana E. - Marqués Molías, Luis - Bullen, Mark

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014. [17]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El Trabajo Comunal Universitario (TCU) en la Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (ULACIT) y la Responsabilidad Social (RS): ¿Tiene el TCU efecto en la percepción de la RS de los estudiantes que lo realizan? 

    Chaverri, Pablo
    2013
  • Sobre las competencias digitales de los estudiantes universitarios de comunicación organizacional en Quito (Ecuador): una propuesta docente ABP Transmedia 

    Farinango Cabezas, Luís Ernesto
    2022-09-19
  • Análisis multivariado del desempeño académico de estudiantes universitarios de Química 

    Rodríguez Ayán, María Noel
    2007
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad