UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014.
  • View Item

Motivaciones, actitudes y prácticas lectoras de los alumnos mexicanos y el nivel de desempeño en lectura de la prueba de pisa 2009: Análisis del constructo "leer por placer"

Author
Castro Porcayo, David
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2014
Citation
Tendencias Pedagógicas 23 (2014): 301-318
 
 
 
ISSN
1989-8614
Editor's Version
http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2014_23_20.pdf
Subjects
Competencia lectora; Actitud; Motivación; Comportamiento; Autodeterminación; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/660093

Abstract

El propósito de este artículo es esbozar patrones de comportamiento, actitudes y motivaciones de los alumnos mexicanos y su relación con el nivel de desempeño que alcanzan en la competencia lectora (PISA 2009). El estudio se realizó con base en la información que aportó el constructo “Leer por placer”, contenido en el instrumento: Cuestionario del Estudiante. El abordaje se realizó desde dos ámbitos: como objeto semiótico, a partir del análisis del término “placer” desde su tramado teórico y sistema conceptual, y como entidad hipotética, para lo cual se analizó el constructo en cuanto a las categorías, variables e indicadores que lo integran. Finalmente, se vincularon los resultados con el nivel de competencia que alcanzan los alumnos en la prueba de Lectura.
 
The purpose of this article is to outline patterns of behavior, attitudes and motivations of Mexican students and their relationship with the level of performance achieved in reading literacy (PISA 2009). The study was conducted based on the information provided the construct "Reading for pleasure" contained in the instrument: Student Questionnaire. The approach was conducted from two perspectives: as a semiotic object, based on the analysis of the term "pleasure" from their theoretical and conceptual screening system, and as a hypothetical entity, for which the construct was analyzed in terms of categories, variables and indicators in it. Finally, the results were associated with the level of competition that reach students in the Reading test.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
2014_23_20.pdf
Size
871.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Castro Porcayo, David

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 23. 2014. [17]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Prueba de Pisa 2009. La competencia lectora. Una explicación didáctica sobre las posibles causas del bajo nivel de desempeño de los estudiantes mexicanos en la subescala de integrar e interpretar 

    Castro Porcayo, David
    2013
  • Breve análisis de algunos aspectos normativos y técnicos de la evaluación del desempeño docente para la permanencia del Servicio Profesional Docente 

    Castro Porcayo, David; Solís González, Roberto
    2019-07-01
  • Influencia de la longitud, la complejidad y la inferencia en la resolución de pruebas de comprensión lectora inferencial 

    Platas-García, Alejandra; Castro-Manzano, J. Martín; Reyes-Meza, Verónica; Gaona-Gordillo, Irene
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad