UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

La Institución Libre de Enseñanza y Pierre de Coubertin: la educación fisica para una formación en libertad

Title (trans.)
The Free Institute of Education and Pierre de Coubertin: physical education to educate within liberty
Author
Martínez Gorroño, María Eugeniauntranslated; Hernández-Álvarez, Juan Luisuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid; Comunidad Virtual Ciencias del Deporte
Date
2014-06
Citation
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 14.54 (2014): 243-263
 
 
 
ISSN
1577-0354
Editor's Version
http://cdeporte.rediris.es/revista/revista54/artinstitucion458.pdf
Subjects
Reforma educativa; Pierre de Coubertin; Institución Libre de Enseñanza; Deporte; Olimpismo; Deportes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/660637

Abstract

Esta investigación analiza las relaciones entre dos reformas educativas: la de Pierre de Coubertin (1863-1937), con la que pretendía “Rebroncer la France”, y la que impulsó la Institución Libre de Enseñanza (ILE), para la renovación de España. Con ese propósito, se realiza un análisis documental de diferentes fuentes primarias. Entre ellas destacan la relación epistolar entre Coubertin, Giner de los Ríos y Bartolomé Cossío (entre 1888 y 1899), y entre Giner de los Ríos y Aniceto Sela, representante español en el Congreso de la Sorbona de 1894, así como el Boletín de la ILE, órgano difusor de su ideario, y los propios escritos de Coubertin. Este trabajo, resultado parcial de nuestra investigación, presenta alguno de los numerosos puntos de confluencia entre ambas iniciativas de reforma social, promotoras de una renovación significativa de la educación de los ciudadanos, con una destacada atención a los ejercicios físicos, los juegos y los deportes.
 
This research paper examines the relationship between two educational reforms: Pierre de Coubertin’s (1863-1973), with its ambitious “Rebroncer la France”, and the reform for the renovation of Spain launched by the Free Institute of Education (ILE). With this aim, different primary sources are studied. Among others, the following ones stand out: the correspondence between Coubertin, Giner de los Ríos and Bartolomé Cossío, from 1888 to 1899, and the correspondence between Giner de los Ríos and Aniceto Sela, who was the Spanish spokesman at the 1894 Paris Sorbonne Congress; but also the Bulletin of the ILE, the organ that disseminated its ideals, and Coubertin's own writings. This research paper includes part of our findings and points out some of the coincidences between both initiatives of social reform. They both promoted a significant renovation of the education of citizens, with special attention to physical exercise, games and sport.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
rimcafd_4.pdf
Size
109.4Kb
Format
PDF
Thumbnail
Name
RIMCAFD54_4_eng.pdf
Size
101.4Kb
Format
PDF
Description
Versión en Inglés

Refworks Export

Google™ Scholar:Martínez Gorroño, María Eugenia - Hernández-Álvarez, Juan Luis

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17732]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La formación en conceptos en Educación Física: ¿qué saben los alumnos de educación primaria? 

    Velázquez Buendía, RobertoAutoridad UAM; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM; López Crespo, Clara; López Rodríguez, Ángeles; Martínez Gorroño, María EugeniaAutoridad UAM; Alonso Curiel, DionisioAutoridad UAM; Maldonado Rico, AntonioAutoridad UAM; Moya Morales, José MaríaAutoridad UAM; Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; Hernández-Álvarez, Juan LuisAutoridad UAM
    2006
  • Auto-eficacia motriz, educación física y actividad física en adolescentes brasileños y españoles 

    Velázquez Buendía, RobertoAutoridad UAM; Hernández-Álvarez, Juan LuisAutoridad UAM; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM; Martínez Gorroño, María EugeniaAutoridad UAM
    2015-12
  • Percepción del alumnado sobre los comportamientos instructivos del profesorado y satisfacción con la Educación Física: ¿Una cuestión de género? 

    Hernández-Álvarez, Juan LuisAutoridad UAM; López Crespo, Clara; Martínez Gorroño, María EugeniaAutoridad UAM; López Rodríguez, Ángeles; Álvarez Barrio, María JoséAutoridad UAM
    2010-10
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad