UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Dificultades en las trayectorias escolares según estudiantes, familias y profesores en la ciudad de Buenos Aires

Title (trans.)
Difficulties in school careers as students, families and teachers in Buenos Aires city
Author
Rappoport, Soledad; Monarca, Héctor; Fernández González, Antoniountranslated
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Universidad de Vigo
Date
2013
Citation
Revista de Investigación en Educación 2.11 (2013): 211-225
 
 
 
ISSN
1697-5200 (print); 2172-3427 (online)
Subjects
Trayectorias escolares; Fracaso escolar; Inclusión educativa; Prácticas; Factores Estructurales; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661101

Abstract

El artículo presenta los principales resultados de una investigación cualitativa, de tipo exploratorio, llevada a cabo en la ciudad de Buenos Aires. El objetivo de la misma fue indagar acerca de las percepciones que docentes, padres-madres y alumnos tienen sobre los factores que inciden en la configuración de trayectorias educativas que se alejan de los recorridos escolares anhelados. El propósito es desnaturalizar ciertas visiones sobre el fracaso escolar mediante la exploración de nuevas posibilidades interpretativas. En este marco, el análisis de la información obtenida permitió establecer patrones de prácticas, actitudes y motivaciones juveniles, familiares e institucionales asociados a cambios favorables y a la permanencia de los jóvenes en el sistema, y los que, por el contrario, se vinculan con la interrupción o el abandono. Asimismo, se identificaron factores estructurales que resultaron “clave” en las trayectorias analizadas para explicar la díada exclusión-inclusión escolar
 
The article presents the main results of an exploratory qualitative research conducted in the city of Buenos Aires, Argentina. The objective of the research was to inquire about the perceptions that teachers, parents, mothers and students have of the factors that influence in the shaping of the educational paths that deviate from the theoretical school trajectories. The purpose is to alienate certain thoughts of the school failure by exploring new interpretive possibilities. In this context, the analysis of the obtained information allowed to establish patterns of practice, attitudes and motivations for young people, families and institutions which are associated with favorable changes and permanence of young people in the system; these are associated with disruption or abandonment instead. Also there were identified structural factors that were "key" to explain the school exclusion-inclusion dyad on the analyzed trajectories.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
dificultades_rappoport_RIE_2013.pdf
Size
105.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Rappoport, Soledad - Monarca, Héctor - Fernández González, Antonio

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [14463]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Factores condicionantes de las trayectorias escolares en la transición entre enseñanza primaria y secundaria 

    Monarca, Héctor; Rappoport, Soledad; Fernández González, AntonioAutoridad UAM
    2012-09
  • La experiencia de éxito académico como oportunidad para salir de situaciones de fracasos reiterados 

    Monarca, Héctor; Rappoport, Soledad
    2018
  • Investigación sobre los procesos de cambio educativo: el caso de las competencias básicas en España 

    Monarca, Héctor; Rappoport, Soledad
    2013
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram