UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 12, num. 01. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 12, num. 01. 2014
  • View Item

La escolarización de niños con enfermedades raras: visión de las familias y del profesorado

Title (trans.)
Children schooling with rare diseases. Families and teachers vision
Author
Castro Zubizarreta, Ana; García-Ruiz, Rosa
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2014
Citation
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 12.1 (2014): 119-135
 
 
 
ISSN
1696-4713
Editor's Version
http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol12num1/art8.pdf
Subjects
Enfermedades raras; Familias; Escolarización; Atención temprana; Comunidad educativa; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661492

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Las Enfermedades Raras son un desafío para la sociedad que requiere intervenciones interdisciplinares para abordar su impacto sobre los niños y sus familias. En este trabajo se propone un acercamiento a las Enfermedades Raras desde la perspectiva de las familias de niños afectados y de sus docentes, para analizar sus necesidades y generar procesos de reflexión conjunta que repercutan en la mejora de los servicios de apoyo a los que tienen acceso. Para ello, se entrevista a quince familias y ocho docentes de varias provincias españolas. Los resultados reflejan que las familias demandan información y asesoramiento tras el diagnóstico de la enfermedad y que los docentes necesitan también más formación sobre la intervención en el aula ante estos casos. Atender a estos niños requiere una coordinación multidisciplinar entre los equipos médicos, la comunidad educativa y las familias, que derivará en la mejora de la atención integral que precisan.
 
Rare diseases are a challenge to our society that requires interdisciplinary interventions to approach its impact on children and their families. This paper proposes an approach to rare diseases from perspective families of affected children and their teachers, to analyze their needs and generate joint reflection processes that impact the improvement of support services with access. For the conclusion of this paper, we interviewed fifteen families and eight teachers from several Spanish provinces. The results show that families require information and advice following diagnosis of the disease and that teachers need more training on classroom intervention in these cases. Caring for these children requires a multidisciplinary collaboration between medical teams, the educational community, and families, which will result in improving the comprehensive care they need.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_12_1_8.pdf
Size
243.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Castro Zubizarreta, Ana - García-Ruiz, Rosa

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 12, num. 01. 2014 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Rol de enfermería en el afrontamiento de la enfermedad de familias de niños ostomizados 

    García Gómez, Elena
    2021
  • Does socioeconomic status influence the risk of subclinical atherosclerosis?: A mediation model 

    Redondo-Bravo, Lidia; Fernández-Alvira, Juan Miguel; Gorriz, Juan; Mendiguren, José María; Sanz, Javier; Fernández-Friera, Leticia; García-Ruiz, José Manuel; Fernández-Ortiz, Antonio; Ibáñez, Borja; Bueno, Héctor; Fuster, Valentín
    2019
  • Metoprolol blunts the time-dependent progression of infarct size 

    Lobo-González, Manuel; Galán‑Arriola, Carlos; Rossello, Xavier; González-del-Hoyo, Maribel; Vilchez, Jean Paul; Higuero‑Verdejo, María I.; García‑Ruiz, José M.; López‑Martín, Gonzalo J.; Sánchez‑González, Javier; Oliver, Eduardo; Pizarro, Gonzalo; Fuster, Valentín; Ibáñez, Borja
    2020-08-03
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram