UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 12, num. 02. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 12, num. 02. 2014
  • View Item

Desarrollando el éxito educativo para todos: reflexiones, propuestas y retos conceptuales en torno a la equidad educativa

Title (trans.)
Developing success educational systems for all: conceptual reflections, proposals and challenges on educational equity
Author
Sánchez-Santamaría, José; Ballester Vila, María Gracia
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2014
Citation
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 12.2 (2014): 85-104
 
 
 
ISSN
1696-4713
Editor's Version
http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol12num2/art5.pdf
Subjects
Equidad educativa; Inclusión educativa; Justicia social; Éxito educativo; Diversidad cohesiva; Educación para todos; Igualdad educativa; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661497

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La equidad es un componente esencial para el desarrollo de una educación de calidad orientada al éxito de todos. En la definición establecida por la OCDE (2007), la equidad educativa se compone de dos dimensiones: inclusión educativa y justicia. Son muchos los dilemas, controversias e implicaciones generadas por esta caracterización. Por ese motivo, y debido al uso confuso que en muchas ocasiones se realiza en torno a la equidad, en este trabajo se intenta contribuir a clarificar el concepto de equidad educativa. Para ello se emplea un método descriptivo con enfoque hermenéutico a partir de una muestra teórica de fuentes información relevante. El resultado es una caracterización unitaria de la equidad como inclusión, justicia y diversidad cohesiva como base del éxito educativo para todos.
 
Educational equity is a key component for the development of quality education aimed to the educational success of all. In the definition provided by the OECD (2007), educational equity is made up of two dimensions: inclusive education and fairness. There are many dilemmas, controversies and implications generated by this characterization. For this reason, and due to unclear use that often takes place around equity and, with the intention to help throw some light on the academic debate about the definition of educational equity, in this paper a set of arguments are showed. A descriptive study based on hermeneutical approach with a theoretical sample about relevant sources information was carried out. The result is a unified characterization of equity as inclusion, fairness and cohesive diversity as a basis of educational success for all.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_12_2_5.pdf
Size
245.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Sánchez-Santamaría, José - Ballester Vila, María Gracia

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 12, num. 02. 2014 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La formación del maestro y la atención de las necesidades educativas especiales en una escuela para todos. (Reflexiones en torno a la materia de bases psicopedagógicas en la Educación Especial en el currículum de Magisterio) 

    López González, María
    1997
  • Reflexiones sobre la escuela rural. Un modelo educativo de éxito 

    Tahull Fort, Joan; Montero Plaza, Iolanda
    2018
  • Hacia una nueva propuesta de evaluación del éxito educativo 

    López-Vicente, Pau; Cussó-Parcerisas, Irene; Rodríguez-Garcia, Eva; Riera-Romaní, Jordi
    2016
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram