UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 12, num. 02. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 12, num. 02. 2014
  • View Item

Maestro, aula y aprendizaje en América Latina: los datos del SERCE

Title (trans.)
Teacher, classroom and learning in Latin America: the data of SERCE
Author
Cervini, Rubén; Dari, Nora; Quiroz, Silvia; Atorresi, Ana
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2014
Citation
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 12.2 (2014): 105-138
 
 
 
ISSN
1696-4713
Editor's Version
http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol12num2/art6.pdf
Subjects
Efectividad docente; Latinoamérica; Análisis multinivel; Educación primaria; SERCE; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661498
Note
Este estudio fue preparado en el marco de la IV ronda del Fondo de Investigaciones del PREAL, un proyecto conjunto del Diálogo Interamericano, con sede en Washington, y la Corporación de Investigaciones para el Desarrollo (CINDE), con sede en Santiago de Chile.

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Los objetivos de este trabajo son identificar y dimensionar el efecto de algunos factores escolares sobre el rendimiento de los alumnos de sexto grado de primaria en 16 países de América Latina. Se analizaron datos provenientes de los cuestionarios del alumno, del docente y del establecimiento, y de las pruebas de Matemática y Lectura del SERCE. Se utilizaron modelos multinivel con tres niveles (país, aula, alumno). Las variables escolares se agruparon en cinco subconjuntos: recursos, características del docente, clima escolar, práctica educativa y oportunidad de aprendizaje. El “control” estadístico incluyó variables socioeconómicas y académicas del alumno y del aula. Se constató una alta incidencia de los factores escolares sobre los rendimientos en ambas pruebas. En gran medida, esa incidencia se yuxtapone con el efecto de los condicionantes contextuales extra-escolares. Los recursos escolares muestran el mayor efecto bruto, mientras que el clima escolar ostenta el mayor efecto neto.
 
Based on the SERCE data, the objectives of this study are to identify and to quantify the impact of various school factors on the performance of the 6th-grade students in sixteen Latin America countries. Multilevel models with three levels were used. School factors were grouped into five sub-themes: educational resources, teacher characteristics, school climate, educational practice and ‘opportunity to learn’. The statistical "control" included socioeconomic and academic variables. The study reveals a high incidence of the school factors on the math and reading tests results. The effects of school factors largely overlap with the extra-school contextual conditioning factors. Regarding school factors, the school resources have the greatest gross effect, while the school climate has the highest net effect. Finally, the study concludes with some methodological observations on the SERCE and draws conclusions on the general interpretation of the results.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_12_2_6.pdf
Size
354.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Cervini, Rubén - Dari, Nora - Quiroz, Silvia - Atorresi, Ana

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 12, num. 02. 2014 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Las determinaciones socioeconómicas sobre la distribución de los aprendizajes escolares: Los datos del TERCE 

    Cervini, Rubén; Dari, Nora; Quiroz, Silvia
    2016
  • Nivel socioeconómico y brecha entre Educación Secundaria pública y privada en Argentina. Los datos de PISA 2015 

    Quiroz, Silvia; Dari, Nora L.; Cervini, Rubén A.
    2018
  • Factores institucionales del logro en la educación media de Argentina, 1998-2007, una actualización 

    Cervini, Rubén; Dari, Nora; Quiroz, Silvia
    2013
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram