La evaluación como camino para el cambio en la cultura pedagógica y el mejoramiento de la labor docente
Title (trans.)
Avaliação como um caminho para a mudança na cultura da pedagogia e a melhoria do trabalho docente; Evaluation as a way for change in the culture of pedagogy and the improvement of the teaching workPublisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2012Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 5.2 (2012): 265-283ISSN
1989-0397Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol5-num2/art18.pdfSubjects
Cultura pedagógica; Innovación docente; Capstone course; Evaluación; EducaciónAbstract
El presente trabajo nació a partir de la intención de poner en diálogo la teoría pedagógica y la práctica docente, gracias a un encuentro académico entre docentes, cuyo propósito central fue el reconocimiento del significado de la docencia y de las variadas formas para mejorarla, a través de diversos sistemas para su evaluación. Este artículo expone el desarrollo de una estrategia de innovación en el contexto de dos cursos integradores (capstone course), cuya característica fundamental es la articulación de aprendizajes de diversa naturaleza, configurados en un sistema didáctico cuyo enfoque se basa en la resolución de problemas, el análisis de casos y la enseñanza situada. La experiencia docente que se presenta fue el resultado del trabajo colegiado y del compromiso del profesorado como condición básica para generar un cambio en la cultura pedagógica del contexto analizado. O presente trabalho nasceu a partir da intenção de pôr em diálogo a teoria pedagógica e a prática docente, graças a um encontro acadêmico entre docentes, cujo propósito central foi o reconhecimento do significado da docência e das variadas formas para melhorá-la, através de diversos sistemas para sua avaliação. Este artigo expõe o desenvolvimento de uma estratégia de inovação no contexto de dois cursos integradores (capstone course), cuja característica fundamental é a articulação de aprendizagens de diversa natureza, configurados num sistema didático cujo enfoque se baseia na resolução de problemas, a análise de casos e o ensino situado. A experiência docente que se apresenta foi o resultado do trabalho colegiado e do compromisso do professorado como condição básica para gerar uma mudança na cultura pedagógica do contexto analisado. The present work was born from the intention of putting in dialog the pedagogic theory and the educational practice, thanks to an academic meeting between teachers of two Latin-American universities, whose central intention was the recognition and significance of the teaching and of various forms if improving through different evaluation systems. This article exposes the development of an innovation strategy, in the context of two capstone courses, mainly characterized by the articulation of learning in diverse topics, configured in a didactic system focused on problem solving, case analysis and placed education. The present educational experience is the result of collegiate work and the professorship commitment as the basic condition to generate a change in the pedagogic culture at this context.
Files in this item
Google Scholar:Gutiérrez Herrera, Jaime
-
Carranza, María Guadalupe
-
Santamaría, Daniel F.
-
Cifuentes, Gary A.
-
Ramírez, María Isabel
-
Schnarch, David
-
Acevedo, Santiago E.
-
Gómez Blandón, Luz Ángela
-
Aldana, María Fernanda
-
Rodríguez López, Eric F.
-
Díaz, José D.
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Effectiveness of a cognitive behavioral intervention in patients with medically unexplained symptoms: Cluster randomized trial
Lápez-García-Franco, Alberto; Del-Cura-González, Ma Isabel; Caballero Martínez, Luis; Sanz-Cuesta, Teresa; Díaz-García, Marta Isabel; Rodríguez Monje, Ma Teresa; Chahua, Marcela; Mũoz-Sanchez, Inmaculada; Serrano-González, Dolores; Rollán-Llanderas, Teresa; Nieto-Blanco, Esther; Losada-Cucco, Liliana; Caballero-Martínez, Fernando; Sanz-García, Nuria; Pose-García, Belén; Jurado-Sueiro, Montserrat; Rey, ManuelaLuque; De Blas González, Francisca García; Abanto, Ma Angeles Miguel; Bayona, Teresa Sanz; Ayllán-Camargo, Rafaela; Lopez, Inmaculada Santamaría; Hernando, María Luisa Santiago; Beltran-Alvarez, Rosario; Aguilar-Gutierrez, Ana Isabel; Mota-Rodriguez, Jose Luis; Cosculluela-Pueyo, Rafaél; Lápez-Martín-Aragán, Teresa; Bonilla-Sanchez, Rosa; Aritieda-González-Granda, Ma Carmen; Razola-Rincán, Raquel; Sanchez-de-la-Ventana, Ma Angeles; Martinez-Guinea, Concepcián; Huerta-Galindo, Luis; Barrio-Ovalle, Ana Belén; Miguel-Martín, Susana; Portero-Fraile, Paz; Pensado-Freire, Higinio; Herrera-Garcia, María Luisa; Azcoaga-Lorenzo, Amaya; Gámez-García, Inés; Llamas-Sandino, Nuria; Lápez-Borja, Isabel; Maldonado-Castro, Hortensia; Lumbreras-Villarán, Patricia; Ascanio-Durán, Carlos
2012-12-12 -
Acceptability and feasibility of a virtual community of practice to primary care professionals regarding patient empowerment: A qualitative pilot study
Bermejo-Caja, Carlos Jesús; Koatz, Débora; Orrego, Carola; Perestelo-Pérez, Lilisbeth; González-González, Ana Isabel; Ballester, Marta; Pacheco-Huergo, Valeria; Del Rey-Granado, Yolanda; Muñoz-Balsa, Marcos; Ramírez-Puerta, Ana Belén; Canellas-Criado, Yolanda; Pérez-Rivas, Francisco Javier; Toledo-Chávarri, Ana; Martínez Marcos, María Mercedes; Alejo-Díaz-Zorita, Concepción; Barbero-Macías, Cynthia A.; Borrell-Punzón, Fernando; Bueno-Rodriguez, Beatriz; Colmena-Martin, Begoña; Del Valle-De Joz, Isabel; Gamboa-Puñal, Juan Carlos; García-Valverde, Concepción; Gómez-Garzón, Luis Miguel; Gómez-López, Arturo; Hernaz-Guijo, Alejandro; Herrera-León, Walter Nery; Iniesta-González, Irene; Leza-Leza, Margarita; Melchor-Canelo, María Aranzazu; Muñoz-Quirós-Aliaga, Sagrario; Oria-Fernández, Ángela; Pertierra-Galindo, Nuria; Prieto-Barbosa, M. Dolores; Robledo-Vázquez, Milagros; Ruiz-López, Marta; Sánchez-Cruz, M. Carmen; Sánchez-De-Eusebio, M. Ángeles; Seijas-Martínez-Echevarría, M. Jose; Tovar-García, Carmen Paola; Vicente-Diez, Jose Ignacio; Villanueva-Sanz, Cristina
2019-06-20 -
Maternal plasma antioxidant status in the first trimester of pregnancy and development of obstetric complications
Ramiro-Cortijo, David; Herrera, Teresa; Rodríguez-Rodríguez, Pilar; López de Pablo León, Ángel Luis; Calle, María de la; López-Giménez, María R.; Mora-Urda, Ana I.; Gutiérrez-Arzapalo, Perla Y.; Gómez-Rioja, Rubén; Aguilera Gutiérrez, Yolanda
; Martín Cabrejas, M. Ángeles
; Condezo-Hoyos, Luis; González Enguita, María del Carmen
; Montero, Pilar; Moreno-Jiménez, Bernardo; Arribas Rodríguez, Silvia Magdalena
2016-08-30