UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 01. 2013
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 01. 2013
  • View Item

La intervención de los docentes de ciencias de educación secundaria en el proceso de la evaluación del aprendizaje: el caso de Perú

Author
Turpo, Osbaldo
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2013
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 6.1 (2013): 95-114
 
 
 
ISSN
1989-0397
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num1/art06.pdf
Subjects
Evaluación del aprendizaje; Educación secundaria; Enseñanza de las ciencias; Concepciones evaluativas; Perú; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661784

Abstract

Los pensamientos y acciones evaluativas evidencian la intervención de la docencia del profesorado de ciencias. En ese discurrir, revelan un estado de confusión terminológica y explicativa sobre los marcos interpretativos que fundamentan sus concepciones y prácticas evaluativas; por lo que tienden a exteriorizar posicionamientos pedagógicos tradicionales junto a las innovadoras, expresados sin mayor distinción. Entre las primeras, subsisten las finalidades evaluativas centradas en el rendimiento académico, las funciones normativas, la prevalencia de los contenidos conceptuales, la recurrencia a procedimientos centrados en la resolución y exposición, y una exclusiva responsabilidad evaluativa del docente; y entre las segundas, se asumen la preferencia por una evaluación procesual y la optación criterial como renovados fundamentos. Estas intervenciones expresan la escasa efectividad de los procesos de capacitación docente en los cambios promovidos, generando, por el contrario, una serie de desconciertos en la toma de decisiones pedagógicas.
 
Evaluative thoughts and actions demonstrate the intervention of teaching science teachers. In this discourse, reveal a state of confusion about terminology and explanatory interpretive frameworks that support their views and assessment practices, and they tend to externalize traditional teaching positions with innovative, expressed without much distinction. Among the first evaluative purposes remain focused on academic performance, regulatory functions, the prevalence of the conceptual, the recurrence focused on solving procedures and exposure, and an exclusive responsibility of the teacher evaluative, and among the latter, is assume the preference for a procedural assessment and criterion-optation as renewed foundations. These speeches express the ineffectiveness of teacher training processes in the changes promoted, generating, on the contrary, a series of embarrassments in making instructional decisions.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_6_1_7.pdf
Size
264.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Turpo, Osbaldo

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 06, num. 01. 2013 [10]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Utilización de programas computacionales y materiales digitales durante procesos de evaluación del aprendizaje: percepción de docentes y discentes de educación superior 

    Gallardo, Katherina E.
    2012
  • Concepciones y prácticas evaluativas de los docentes del área curricular de ciencias en las instituciones de enseñanza públicas de educación secundaria 

    Turpo Gebera, Osbaldo
    2011
  • Modelos de intervención psicopedagógica en Centros de Educación Secundaria: Identificación y evaluación 

    Oliva Granizo, David de la
    2002
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad