UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 01. 2013
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 01. 2013
  • View Item

La incorporación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la didáctica de las ciencias de la naturaleza, en la educación primaria de Villa Clara, Cuba: alternativas para su evaluación

Author
Moré, Mavel
Date
2013
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 6.1 (2013): 115-134
 
 
 
ISSN
1989-0397
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num1/art07.pdf
Subjects
Educación ambiental para el desarrollo sostenible,; Didáctica; Evaluación; Ciencias de la naturaleza; Educación primaria; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661787

Abstract

La incorporación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible al proceso de enseñanza aprendizaje constituye un reto para los sistemas educativos del siglo XXI. Con el estudio/investigación que se presenta se persigue atender y evaluar este desafío, desde la didáctica de las Ciencias de la Naturaleza, en la Educación Primaria de Villa Clara, Cuba. Para ello, a partir de los fundamentos teórico-metodológicos que se asumen y con el empleo de la investigación acción participativa y la sistematización de experiencias, se realiza un análisis crítico de los documentos normativos y programas de “El mundo en que vivimos” y las “Ciencias Naturales”, asignaturas que conforman las Ciencias de la Naturaleza en el nivel primario. Sobre esa base, se elaboran recomendaciones didácticas, dimensiones e indicadores para la evaluación y modelos de ejercicios. Estos resultados científicos se convierten en un valioso material para la formación continua del docente, en aras de lograr un desempeño acorde con las exigencias de la presente centuria.
 
The incorporation of the educational environmental for the sustainable development to the teaching and learning process constitutes a challenge for the educational systems at XXI century. This study pretend to show and evaluate itself from Nature´s Sciences Didactics at the Elementary Schools, in Villa Clara, Cuba. We assume as theorist and methodological basics the research-action-participation and the experiences systematization, to realize a critical analysis of the subjects “The world where We live” and “Nature´s Sciences” , the subjects include in Sciences of the Nature at Elementary School, it´s normative documents and programs. The document has didactic recommendations, dimensions and indicators for the evaluation and exercises models. These scientific aftermaths become a valuable material for the teacher's continuing training.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_6_1_8.pdf
Size
225.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Moré, Mavel

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 06, num. 01. 2013 [10]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Francisco González García. Didáctica de las Ciencias para Educación Primaria II. Ciencias de la vida. Madrid (2015). Ediciones Pirámide. 212 páginas. ISBN: 978-84-368-3294-5 

    Martínez García, Elisa
    2017
  • La educación para la ciudadanía democrática y la didáctica de las Ciencias Sociales. Estudio de un caso de investigacion-acción en la formación inicial de maestros de Educación Primaria 

    Luna Rodrigo, GloriaAutoridad UAM
    2014-04-29
  • “Dejando huella a nuestro paso”: propuesta de indagación para trabajar la Educación Ambiental y el Desarrollo Sostenible a través del suelo en Educación Infantil 

    Fernández Peris, Marta; Conde, María Jené; Navas Ten, Marta
    2022
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad