UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013
  • View Item

Conversando sobre la convivencia en la escuela: una guía para el auto-diagnóstico de la convivencia escolar desde las perspectivas docentes

Title (trans.)
A dialogue on school’s convivencia: A guide for the self-diagnosis of the school convivencia from teacher’s perspectives
Author
Fierro Evans, María Cecilia; Tapia García, Guillermo; Fortoul Ollivier, Bertha; Martínez-Parente Zubiría, Regina; Macouzet del Moral, Mónica; Jiménez Muñoz-Ledo, Marta
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2013-11
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 6.2 (2013): 103-124
 
 
 
ISSN
1989-0397
Funded by
Artículo resultado del Proyecto “Instrumentos para el auto-diagnóstico e intervención en escuelas basados en indicadores de convivencia democrática, inclusiva y no violenta”, financiado por el Fondo Mixto CONCYTEG-CONACyT, GTO-2011-C04-165296, 2011. Su desarrollo contó con la participación de la Universidad Iberoamericana León, el Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo de la Universidad Autónoma de Baja California (IIDE, UABCy) el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente A.C (ITESO).
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num2/art05.pdf
Subjects
Convivencia escolar; Auto-diagnóstico; Narrativas docentes; Educación básica; Gestión escolar; Evaluación institucional; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661801

Abstract

La convivencia escolar es un objeto complejo para su evaluación. El desarrollo de estrategias e instrumentos para la auto-evaluación de escuelas es incipiente. Este artículo presenta el diseño y validación de una guía para el auto-diagnóstico de la convivencia escolar basado en conversaciones entre docentes y directivos. El diseño se sustentó en una conceptualización de la convivencia desde la perspectiva de la gestión escolar, que enfoca las prácticas relacionales de docentes y directivos consideradas en las dimensiones institucional y pedagógica de la escuela. La Guía propone una estrategia basada en la narrativa de los docentes, gestada a través de conversaciones, en las que se hacen presentes sus saberes profesionales y su reflexividad. Contiene cuatro temas: la atención a diversidad de los estudiantes; el buen trato y la generación de espacios de diálogo y reflexión; la elaboración y seguimiento de reglamentos y normas; la participación y corresponsabilidad en la mejora de la enseñanza. El piloteo realizado permite afirmar que como estrategia/instrumento resultó ser un planteamiento eficaz para promover conversaciones significativas; relevante en cuanto los temas son de alto interés para los docentes; pertinente para movilizarlos hacia una discusión en torno a las necesidades de mejora de sus prácticas relacionales y pedagógicas.
 
Convivencia within schools is a complex object to be evaluated. The development of self-evaluating strategies and instruments for schools is in its embryonic stage. This article presents the design and testing of a self-evaluation guide for convivencia within schools based on the dialogues between teachers and managers. The design was based on a specific contextualization of this subject from a school management perspective, which focuses on the relationships among teachers and managers. This perspective considers the institutional and pedagogical dimensions of the school environment. The guide proposes a strategy based on their narratives. And it is through conversations that their professional practices and personal reflection are recovered. It comprises four topics: attention to student diversity; student-teacher rapport and the generation of spaces for dialogue and personal reflection; development and follow up of criteria and regulation; participation and co-responsibility in teaching performance improvement. The pilot study reaffirms that as a strategy/instrument, this guide was an efficient approach to promote significant conversations; it was relevant as the topics considered are salient to the teachers; and pertinent to invite them into discussing the needs for improvement in their interrelationships and their pedagogical practices.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_6_2_7.pdf
Size
222.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Fierro Evans, María Cecilia - Tapia García, Guillermo - Fortoul Ollivier, Bertha - Martínez-Parente Zubiría, Regina - Macouzet del Moral, Mónica - Jiménez Muñoz-Ledo, Marta

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013 [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Clinical and pathological characteristics of peripheral T-cell lymphomas in a Spanish population: a retrospective study 

    Rodriguez-Pinilla, Socorro Maria; Domingo-Domenech, Eva; Climent, Fina; Sanchez, Joaquin; Perez Seoane, Carlos; Lopez Jimenez, Javier; Garcia-Cosio, Monica; Caballero, Dolores; Blanco Muñez, Oscar Javier; Carpio, Cecilia; Castellvi, Josep; Martinez Pozo, Antonio; Gonzalez Farre, Blanca; Bendaña, Angeles; Aliste, Carlos; Gonzalez, Ana Julia; Gonzalez de Villambrosia, Sonia; Piris, Miguel A.; Gomez Codina, Jose; Mayordomo-Aranda, Empar; Navarro, Belen; Bellas, Carmen; Rodriguez, Guillermo; Borrero, Juan Jose; Ruiz-Zorrilla, Ana; Grande, Marta; Montoto, Carmen; Cordoba, Raul
    2021-01-01
  • HCV-coinfection is related to an increased HIV-1 reservoir size in cART-treated HIV patients: a cross-sectional study 

    López-Huertas, Maria Rosa; Palladino, Claudia; Garrido-Arquero, Marta; Esteban-Cartelle, Beatriz; Sánchez-Carrillo, Marta; Martínez-Román, Paula; Martín-Carbonero, Luz; Ryan, Pablo; Domínguez-Domínguez, Lourdes; Santos Gil, Ignacio de losAutoridad UAM; De La Fuente Moral, Sara; Benito, José Miguel; Rallón, Norma; Alcamí, José; Resino, Salvador; Fernández-Rodríguez, Amanda; Coiras, Mayte; Briz, Verónica; Ángel-Moreno, Alfonso; Bermejo-Plaza, Laura; Bisbal, Otilia; Brochado-Kith, Oscar; Castro-Álvarez, Juan Miguel; Cuevas, Guillermo; Diez-Viñas, Victorino; Gálvez-Charro, Marta; García-Fraile, Lucio; Gómez-Sanz, Alicia; Lagarde, María; Matarranz, Mariano; Mate-Cano, Irene; Mayoral-Muñoz, Mario; Muñoz-Muñoz, María; Pulido, Federico; Rubio, Rafael; Santacreu, Mireia; Sanz-Sanz, Jesús; Taveira, Nuno; Troya, Jesús; Cortegano, Isabel; Gaspar, María Luisa
    2019-04-03
  • Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications 

    Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen TomasaAutoridad UAM
    2021-12-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad