UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013
  • View Item

Aprendizaje de la convivencia: un caso de apoyo de una universidad a una escuela

Title (trans.)
Learning how to live together: a case of support to a school by a university
Author
Gomes, Candido Alberto; Lira, Adriana; Lopes, Marta Lúcia
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2013-11
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 6.2 (2013): 125-136
 
 
 
ISSN
1989-0397
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num2/art06.pdf
Subjects
Violencia escolar; Bullying; Convivencia; Sociometría; Relaciones interpersonales; Formación del profesorado; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661804

Abstract

Este trabajo describe una experiencia de apoyo de una Universidad a una escuela pública de un área socialmente desfavorecida de la capital brasileña en el campo del aprendizaje de la convivencia. Se seleccionó una clase de quinto grado que reunía preadolescentes y adolescentes, muchos de ellos con retraso escolar resultante de reprobaciones anteriores. La investigación se caracteriza como un estudio de caso, de carácter exploratorio. Se utilizó el diario de campo para registrar las observaciones y se aplicó, además del test sociométrico, un cuestionario de caracterización a todos los discentes de la clase. Se realizaron también entrevistas con el maestro y otros educadores y se analizaron documentos, como el proyecto educativo de la escuela. El trabajo se demostró para la escuela útil, sencillo y de bajo coste para retratar la tela de relaciones sociales e identificar problemas de convivencia y sus factores, que en gran parte eran desconocidos para los educadores. En los debates, los educadores, con el apoyo de los investigadores, trazaron planes de acción para el aprendizaje de la convivencia y medidas a medio y largo plazo con el intento de superar la violencia en la escuela. Las conclusiones apuntan cuestiones de política educativa, de modo que la transición de la escuela de la infancia para la de la adolescencia no sea un agravante para los cambios de vida de los alumnos y favorezca el éxito escolar.
 
This paper reports an experience of technical support to a public school located in a socially underprivileged neighbourhood of Brazil’s federal capital. We selected a class in the final year of primary education (5th grade) composed of preadolescents and adolescents, many of them repeaters in previous grades. The research is structured in the form of an exploratory case study making use of a field log for live observations, the sociometric test itself and a questionnaire designed determine the profile of all student class members. Interviews were held with the class teacher and other educators and documents associated to the school’s educational project were analysed. The research work proved to be sensitive, low cost and useful to the school insofar as it provided a portrait of the web of social relations and identified sociability problems and their driving forces, most of which were unknown to the educators. In the discussions with educators the researchers assisted them to delineate action plans for sociability learning and medium and long-term measures for overcoming violence in school. Conclusions identify education policy issues to be addressed by schools to ensure that the transition from primary to secondary education does not aggravate the changes students are experiencing in their lives and favours their successful schooling.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_6_2_8.pdf
Size
154.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Gomes, Candido Alberto - Lira, Adriana - Lopes, Marta Lúcia

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013 [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Conversando sobre la convivencia en la escuela: una guía para el auto-diagnóstico de la convivencia escolar desde las perspectivas docentes 

    Fierro Evans, María Cecilia; Tapia García, Guillermo; Fortoul Ollivier, Bertha; Martínez-Parente Zubiría, Regina; Macouzet del Moral, Mónica; Jiménez Muñoz-Ledo, Marta
    2013-11
  • La experiencia de intercambio de estudiantes internacionales: Servicios de apoyo formales e informales en la universidad de acogida 

    Pérez Encinas, AdrianaAutoridad UAM
    2017-06-30
  • Implementación de una herramienta de aprendizaje automático como apoyo para el diagnóstico temprano de enfermedades neurodegenerativas 

    Couce Iglesias, Marta
    2021-06
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad