La convivencia escolar desde la perspectiva de los estudiantes
Title (trans.)
Co-existence in school: the students perspectivePublisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2013-11Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 6.2 (2013): 147-165ISSN
1989-0397Funded by
Este proyecto ha sido realizado gracias al auspicio CONACYT-FOMIX.Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num2/art08.pdfSubjects
Convivencia escolar; Cuantitativo; Relaciones entre pares; Relaciones estudiantes-maestros; Socio-afectivo; Escuela; EducaciónAbstract
El presente artículo presenta los resultados de una encuesta aplicada a estudiantes de tercero y sexto de educación primaria en la Zona Metropolitana de Guadalajara, Jalisco, México. Esta encuesta forma parte de una investigación titulada “Procesos de diagnóstico del clima escolar en escuelas de educación básica de Jalisco basados en indicadores de convivencia escolar”, que también incluyó encuestas a docentes, padres de familia y directivos, con el objetivo de tener una visión general sobre la percepción de la convivencia escolar y las relaciones que la comprenden, con base en seis núcleos socio-afectivos: respeto, reconocimiento, cuidado, confianza, responsabilidad, y comunicación.
La introducción enmarca la investigación y la fundamentación teórica basada en un análisis de trabajos sobre convivencia escolar en Hispanoamérica. Luego se explicita el método utilizado y se da cuenta de los resultados obtenidos. Por último, se discuten los resultados. Por ejemplo, llama a reflexión una regularidad: los estudiantes nos hacen saber, en una proporción de 80 de cada 100, que aprecian la existencia en su escuela de una mayoría de los rasgos de convivencia sometidos a su juicio. Por otra parte, las respuestas que se apartan de esa proporción comunican la presencia de conductas agresivas entre pares. ¿Habrá una convivencia dual? The article presents the obtained results from a survey conducted with Primary school third and sixth grade students in the metropolitan area of Guadalajara in the state of Jalisco, Mexico. This survey is part of a larger research project called “Diagnostic processes of school climate in Basic Education Schools of the state of Jalisco, based in indicators of school co-existence”. In this study we have also included surveys to teachers, parents and administrative personal with the objective of having a general view about the perception of school co-existence and the relationships that build it, using as basis six socio-affective: respect, acknowledgement, care, trust, responsibility, and communication.
The introduction frames the research and theoretical support based on an analysis of work on school life in Latin America. Then explains the method used and realize results. Finally, we discuss the results . For example, calls for reflection regularity: Students us know, in a proportion of 80 out of 100, who appreciate their school existence in a majority of the traits of living under their judgment. Moreover, the answers that deviate from this ratio communicate the presence of aggressive behavior among peers. Will there be a dual coexistence?
Files in this item

Google Scholar:Perales Franco, Cristina
-
Bazdresch Parada, Julio Miguel Ángel
-
Arias Castañeda, Eduardo
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Mapa de las políticas nutricionales escolares en España
Monroy-Parada, Doris Xiomara; Prieto-Castillo, Leandro; Ordaz-Castillo, Elena; Bosqued, María José; Rodríguez-Artalejo, Fernando; Royo-Bordonada, Miguel Ángel
2020-01-08 -
A data base for Galaxy evolution modeling
Leitherer, Claus; Alloin, Danielle; Fritze Von Alvensleben, Uta; Gallagher, John S.; Huchra, John P.; Matteucci, Francesca; O'Connell, Robert W.; Beckman, John E.; Bertelli, Gianpaolo; Bica, Eduardo; Boisson, Catherine; Bonatto, Charles; Bothun, Gregory D.; Bressan, Alessandro; Brodie, Jean P.; Bruzual, Gustavo; Burstein, David; Buser, Roland; Caldwell, Nelson; Casuso, Emilio; Cerviño, Miguel; Charlot, Stéphane; Chavez, Miguel; Chiosi, Cesare; Christian, Carol A.; Cuisinier, François; Dallier, Richard; Koter, Alex de; Delisle, Sonya; Díaz Beltrán, Ángeles Isabel; Dopita, Michael A.; Dorman, Ben; Fagotto, Franco; Fanelli, Michael N.; Fioc, Michel; García Vargas, María Luisa; Girardi, Leo; Goldader, Jeffrey D.; Hardy, Eduardo; Heckman, Timothy M.; Iglesias, Jorge; Jablonka, Pascale; Joly, Monique; Jones, Lewis; Kurth, Oliver; Lançon, Ariane; Lejeune, Thibault; Loxen, Johannes; Maeder, André; Malagnini, Maria Lucia; Marigo, Paola; Mas-Hesse, J. Miguel; Meynet, Georges; Möller, Claudia S.; Mollá, Mercedes L.; Morossi, Carlo; Nasi, Emma; Nichols, Joy S.; Odegaard, Knut J. R.; Parker, Joel Wm.; Pastoriza, Miriani G.; Peletier, Reynier; Robert, Carmelle; Rocca Volmerange, Brigitte; Schaerer, Daniel; Schmidt, Alex; Schmitt, Henrique R.; Schommer, Robert A.; Schmutz, Werner; Serote Roos, Margarida; Silva, Laura; Stasinska, Grazyna; Sutherland, Ralph S.; Tantalo, Rosaria; Traat, Peeter; Vallenari, Antonella; Vazdekis, Alexandre; Walborn, Nolan R.; Worthey, Guy; Wu, Chi-Chao
1996