UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013
  • View Item

La convivencia escolar desde la perspectiva de los estudiantes

Title (trans.)
Co-existence in school: the students perspective
Author
Perales Franco, Cristina; Bazdresch Parada, Julio Miguel Ángel; Arias Castañeda, Eduardo
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2013-11
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 6.2 (2013): 147-165
 
 
 
ISSN
1989-0397
Funded by
Este proyecto ha sido realizado gracias al auspicio CONACYT-FOMIX.
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol6-num2/art08.pdf
Subjects
Convivencia escolar; Cuantitativo; Relaciones entre pares; Relaciones estudiantes-maestros; Socio-afectivo; Escuela; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661806

Abstract

El presente artículo presenta los resultados de una encuesta aplicada a estudiantes de tercero y sexto de educación primaria en la Zona Metropolitana de Guadalajara, Jalisco, México. Esta encuesta forma parte de una investigación titulada “Procesos de diagnóstico del clima escolar en escuelas de educación básica de Jalisco basados en indicadores de convivencia escolar”, que también incluyó encuestas a docentes, padres de familia y directivos, con el objetivo de tener una visión general sobre la percepción de la convivencia escolar y las relaciones que la comprenden, con base en seis núcleos socio-afectivos: respeto, reconocimiento, cuidado, confianza, responsabilidad, y comunicación. La introducción enmarca la investigación y la fundamentación teórica basada en un análisis de trabajos sobre convivencia escolar en Hispanoamérica. Luego se explicita el método utilizado y se da cuenta de los resultados obtenidos. Por último, se discuten los resultados. Por ejemplo, llama a reflexión una regularidad: los estudiantes nos hacen saber, en una proporción de 80 de cada 100, que aprecian la existencia en su escuela de una mayoría de los rasgos de convivencia sometidos a su juicio. Por otra parte, las respuestas que se apartan de esa proporción comunican la presencia de conductas agresivas entre pares. ¿Habrá una convivencia dual?
 
The article presents the obtained results from a survey conducted with Primary school third and sixth grade students in the metropolitan area of Guadalajara in the state of Jalisco, Mexico. This survey is part of a larger research project called “Diagnostic processes of school climate in Basic Education Schools of the state of Jalisco, based in indicators of school co-existence”. In this study we have also included surveys to teachers, parents and administrative personal with the objective of having a general view about the perception of school co-existence and the relationships that build it, using as basis six socio-affective: respect, acknowledgement, care, trust, responsibility, and communication. The introduction frames the research and theoretical support based on an analysis of work on school life in Latin America. Then explains the method used and realize results. Finally, we discuss the results . For example, calls for reflection regularity: Students us know, in a proportion of 80 out of 100, who appreciate their school existence in a majority of the traits of living under their judgment. Moreover, the answers that deviate from this ratio communicate the presence of aggressive behavior among peers. Will there be a dual coexistence?
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_6_2_10.pdf
Size
229.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Perales Franco, Cristina - Bazdresch Parada, Julio Miguel Ángel - Arias Castañeda, Eduardo

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 06, num. 02. 2013 [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Mapa de las políticas nutricionales escolares en España 

    Monroy-Parada, Doris Xiomara; Prieto-Castillo, Leandro; Ordaz-Castillo, Elena; Bosqued, María José; Rodríguez-Artalejo, Fernando; Royo-Bordonada, Miguel Ángel
    2020-01-08
  • Mapa de las políticas nutricionales escolares en España 

    Monroy-Parada, Doris Xiomara; Prieto-Castillo, Leandro; Ordaz-Castillo, Elena; Bosqued, María José; Rodríguez Artalejo, FernandoAutoridad UAM; Royo-Bordonada, Miguel Ángel
    2021-03-01
  • A data base for Galaxy evolution modeling 

    Leitherer, Claus; Alloin, Danielle; Fritze Von Alvensleben, Uta; Gallagher, John S.; Huchra, John P.; Matteucci, Francesca; O'Connell, Robert W.; Beckman, John E.; Bertelli, Gianpaolo; Bica, Eduardo; Boisson, Catherine; Bonatto, Charles; Bothun, Gregory D.; Bressan, Alessandro; Brodie, Jean P.; Bruzual, Gustavo; Burstein, David; Buser, Roland; Caldwell, Nelson; Casuso, Emilio; Cerviño, Miguel; Charlot, Stéphane; Chavez, Miguel; Chiosi, Cesare; Christian, Carol A.; Cuisinier, François; Dallier, Richard; Koter, Alex de; Delisle, Sonya; Díaz Beltrán, Ángeles IsabelAutoridad UAM; Dopita, Michael A.; Dorman, Ben; Fagotto, Franco; Fanelli, Michael N.; Fioc, Michel; García Vargas, María Luisa; Girardi, Leo; Goldader, Jeffrey D.; Hardy, Eduardo; Heckman, Timothy M.; Iglesias, Jorge; Jablonka, Pascale; Joly, Monique; Jones, Lewis; Kurth, Oliver; Lançon, Ariane; Lejeune, Thibault; Loxen, Johannes; Maeder, André; Malagnini, Maria Lucia; Marigo, Paola; Mas-Hesse, J. Miguel; Meynet, Georges; Möller, Claudia S.; Mollá, Mercedes L.; Morossi, Carlo; Nasi, Emma; Nichols, Joy S.; Odegaard, Knut J. R.; Parker, Joel Wm.; Pastoriza, Miriani G.; Peletier, Reynier; Robert, Carmelle; Rocca Volmerange, Brigitte; Schaerer, Daniel; Schmidt, Alex; Schmitt, Henrique R.; Schommer, Robert A.; Schmutz, Werner; Serote Roos, Margarida; Silva, Laura; Stasinska, Grazyna; Sutherland, Ralph S.; Tantalo, Rosaria; Traat, Peeter; Vallenari, Antonella; Vazdekis, Alexandre; Walborn, Nolan R.; Worthey, Guy; Wu, Chi-Chao
    1996
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram