UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 07, num. 01. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 07, num. 01. 2014
  • View Item

Las concepciones explícitas sobre evaluación en la práctica docente en educación preescolar en Jalisco, México

Title (trans.)
Explicit evaluation conceptions in teaching preschool education in Jalisco, Mexico
Author
Sañudo Guerra, Lya; Sañudo Guerra, María Isabel
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2014-05
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 7.1 (2014): 31-42
 
 
 
ISSN
1989-0397
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num1/art2.pdf
Subjects
Concepciones explícitas; Evaluación; Preescolar; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661823

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este texto describe la primera etapa de una investigación más amplia para construir un modelo de evaluación para niños y niñas en educación preescolar. Esta etapa tiene como objetivo conocer las concepciones de las docentes en educación preescolar con respecto a la evaluación para conformar una base sustantiva que permita el diseño de una evaluación alterna para este nivel. Es un trabajo de investigación con un enfoque metodológico mixto (cualitativo y cuantitativo), se utiliza el método de análisis descriptivo a través de la aplicación de un cuestionario, pertinente para recuperar las concepciones explícitas o conocimientos previos. Los resultados dan cuenta de las concepciones de las educadoras con respecto a la evaluación en su práctica. Las docentes de la muestra conocen el carácter principal de la evaluación en preescolar, sin embargo, no dominan conceptualmente el fin fundamental, que es el de contribuir de manera consistente en los aprendizajes de los alumnos, a través de la observación, reflexión, identificación y sistematización de sus formas de intervención en la práctica en el aula. Los docentes usan más instrumentos de registro en sus procesos de evaluación, y menos proyectos de búsqueda de información, identificación de problemáticas y formulación de alternativas de solución. Asocian más a la evaluación con la información que requieren al inicio del trabajo en el ciclo escolar que con la evaluación permanente o final. De la misma manera, la concepción de evaluación es un proceso de una sola dirección, y no de retroalimentación entre los participantes.
 
This paper describes the first stage of a wider investigation to build a model of evaluation for children in pre-school education. The objective in this stage is to know the teachers conceptions in pre-school education related to assessment in class, and to form a substantive basis that allows an alternative evaluation design for this level. It is a research with a mixed methodological approach (qualitative and quantitative), uses the method of descriptive analysis through the application of a questionnaire, relevant to retrieve explicit conceptions or knowledge. The results show the teacher’s beliefs of the assessment in their teaching practice. Sample teachers know the main character of the preschool evaluation, however, they do not conceptually dominate the fundamental purpose, which is to contribute consistently in learning of their students through observation, reflection, identification and systematization of the of their forms of intervention in practice in the classroom. Teachers use more instruments of registration in their processes of evaluation, and fewer search projects, problems identification and formulation of alternative solutions. They associated the assessment with the information required at the beginning of the school year, and not with permanent or final evaluation. The concept of evaluation is a one direction process, not a feedback between participants.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_7_1_4.pdf
Size
171.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Sañudo Guerra, Lya - Sañudo Guerra, María Isabel

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 07, num. 01. 2014 [10]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Seguimiento de la práctica educativa de algunos directivos de reciente promoción percibidos como exitosos en Educación Básica en el estado de Jalisco México 

    Sañudo Guerra, Lya
    2017
  • Retos de la educación preescolar obligatoria en México: la transformación del modelo de supervisión escolar 

    Rivera Ferreiro, Lucía; Guerra Mendoza, Marcelino
    2005
  • Desarrollo y validación de un instrumento para evaluar la práctica docente en educación preescolar 

    Pedroza Zúñiga, Luis Horacio; Luna, Edna
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram