La evaluación del aprendizaje desde una perspectiva vivencial: el caso de los estudiantes de la Facultad de Lenguas de la BUAP
Title (trans.)
Assessing learning from an experiential perspective: the case of the Faculty of Languages at BUAPPublisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2014-05Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 7.1 (2014): 79-90ISSN
1989-0397Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num1/art4.pdfSubjects
Evaluación del aprendizaje; Criterios de evaluación; Evaluación oculta; Enseñanza; Aprendizaje; Lengua extranjera; Educación
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
A pesar de los nuevos avances en la investigación educativa respecto a la evaluación del aprendizaje, vemos que existen aún preocupaciones de tipo conceptual y práctico. De hecho, Moreno-Olivos (2010) considera que en la evaluación existen cosas buenas, malas y feas lo cual llega a enturbiar el proceso evaluativo.
Este estudio propone conocer la percepción que tienen los alumnos de la Facultad de Lenguas de la BUAP sobre las prácticas evaluativas a nivel universitario. Para ello, se empleó un estudio descriptivo de corte cualitativo mediante una entrevista semi-estructurada.
El estudio confirma que el docente, de forma consciente o inconscientemente, recurre a criterios ocultos cuando corrige y juzga los ejercicios de evaluación. De ahí que este tipo de prácticas las consideremos como una especie de evaluación oculta del aprendizaje (Pazos, 2010), la cual no es muy bien vista por los alumnos en su formación profesional. Despite the significant advance in relation to the innovation of the evaluative approaches, evaluation of learning remains being as one of the main conceptual and practical concerns. In fact, Moreno-Olivos (2010) considers that in good, bad and ugly evaluations there exists things that can affect the evaluative process.
This paper intends to study the perceptions that students have on evaluative practices at the college level at the Facultad de Lenguas, BUAP. This research was carried out by means of a descriptive study using a qualitative approach and a semi-structured interview.
This study confirms teachers, consciously or unconsciously, use some hidden criteria to correct errors and judge the evaluation exercises. Hence, this type of practice is considered as a kind of blind learning assessment (Pazos, 2010), which is not very well seen by the students since it produces more negative effects than positive in their professional training among them.
Files in this item
Google Scholar:Pazos Romero, Carlos Alfredo
-
Gutiérrez Gutiérrez, Benjamín
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Gene-wide analysis detects two new susceptibility genes for Alzheimer's disease
Escott-Price, Valentina; Bellenguez, Céline; Wang, Lisan; Choi, Seunghoan; Harold, Denise H.; Jones, Lesley A.; Holmans, Peter A.; Gerrish, Amy; Vedernikov, Alexey; Richards, Alexander L.; Destefano, Anita L.; Lambert, Jean Charles; Ibrahim-Verbaas, Carla A.; Naj, Adam C.; Sims, Rebecca J A; Jun, Gyungah; Bis, Joshua C M; Beecham, Gary W.; Grenier-Boley, Benjamin; Russo, Giancarlo Carlo; Thornton-Wells, Tricia A.; Denning, Nicola; Smith, Albert Vernon; Chouraki, Vincent; Thomas, Charlene; Arfan Ikram, M.; Zélénika, Diana; Vardarajan, Badri Narayan; Kamatani, Yoichiro; Lin, Chiaofeng; Schmidt, Helena; Kunkle, Brian W.; Dunstan, Melanie L.; Vronskaya, Maria; Johnson, Andrew D.; Ruíz, Agustín R.; Bihoreau, Marie Thérèse; Reitz, Christiane; Pasquier, Florence; Hollingworth, Paul; Hanon, Olivier; Fitzpatrick, Annette L.; Buxbaum, Joseph D.; Campion, Dominique; Crane, Paul K.; Becker, Clinton Baldwin Tim; Gudnason, Vilmundur G.; Cruchaga, Carlos; Craig, David A.; Amin, Najaf; Berr, Claudine; López, Óscar L.; De Jager, Philip L.; Deramecourt, Vincent; Johnston, Janet A.; Evans, Denis Andrew; Lovestone, Simon; Letenneur, Luc U C; Hernández, Isabel Martínez; Rubinsztein, David C.; Eiríksdóttir, Gudný; Sleegers, Kristel; Goate, Alison M.; Fiévet, Nathalie; Huentelman, Matthew J J.; Gill, Michael; Brown, Kristelle S.; Kamboh, Mohammad Ilyas; Keller, Lina; Barberger-Gateau, Pascale; McGuinness, Bernadette M.; Larson, Eric B.; Myers, Amanda J.; Dufouil, Carole; Todd, Stephen A.; Wallon, David; Love, Seth; Rogaeva, Ekaterina A.; Gallacher, John E J; St. George-Hyslop, Peter; Clarimon, Jordi; Lleõ, Alberto; Bayer, A.; Tsuang, Debby W.; Yu, Lei; Tsolaki, Magda N.; Bossù, Paola; Spalletta, Gianfranco; Proitsi, Petra; Collinge, John C.; Sorbi, Sandro; Sánchez-García, Florentino; Fox, Nick C.; Hardy, John Anthony; Naranjo, Maria Candida Deniz; Bosco, Paolo; Clarke, Robert J.; Brayne, Carol E G; Galimberti, Daniela; Scarpini, Elio A.; Bonuccelli, Ubaldo; Mancuso, Michelangelo; Siciliano, Gabriele; Moebus, Susanne; Mecocci, Patrizia; Del Zompo, M.; Maier, Wolfgang A.; Hampel, Harald; Pilotto, Alberto; Frank García, Ana; Panza, Francesco; Solfrizzi, Vincenzo; Caffarra, Paolo; Nacmias, B.; Perry, William Lloyd; Mayhaus, Manuel; Lannfelt, Lars; Hákonarson, Hákon H.; Pichler, Sabrina; Carrasquillo, Minerva M.; Ingelsson, Martin; Beekly, Duane L.; Álvarez, Victoria Asensi; Zou, Fanggeng; Valladares, Otto; Younkin, Steven G.; Coto, Eliécer; Hamilton-Nelson, Kara L.; Gu, Wei; Razquin, Cristina; Pastor, Pau; Mateo, Ignacio; Owen, Michael John; Faber, Kelley M.; Jónsson, Pálmi Válmi; Combarros, Onofre; O'Donovan, M. C.; Cantwell, Laura B.; Soininen, Hilkka S.; Blacker, Deborah L.; Mead, Simon H.; Mosley, Thomas H.; Bennett, David Alan; Harris, Tamara B.; Fratiglioni, Laura; Holmes, Clive A.; De Bruijn, Renée Fag A G; Passmore, Peter A.; Montine, Thomas J.; Bettens, Karolien; Rotter, Jerome I.; Brice, Alexis; Morgan, Kevin N.; Foroud, Tatiana M.; Kukull, Walter A.; Hannequin, Didier; Powell, John F F; Nalls, Michael A.; Ritchie, Karen Anne; Lunetta, Kathryn L.; Kauwe, John S K; Boerwinkle, Eric Eric; Riemenschneider, Matthias; Boada, Merçé; Hiltunen, Mikko J.; Martin, Eden R.; Schmidt, Reinhold Ernst S; Rujescu, Dan A N; Dartigues -, Jean François; Mayeux, Richard P.; Tzourio, Christophe; Hofman, Albert; Nöthen, Markus M.; Graff, Caroline; Psaty, Bruce M.; Haines, Jonathan L.; Lathrop, Mark G.; Peričak-Vance, Margaret A O; Launer, Lenore J.; Van Broeckhoven, Christine L.; Farrer, Lindsay A A.; Van Duijn, Cornélia M.; Ramírez, Alfredo L.; Seshadri, Sudha; Schellenberg, Gerard David; Amouyel, Philippe; Williams, Julie I.
2014-06-12 -
Concepciones implícitas del aprendizaje en estudiantes universitarios
Aparicio Serrano, José Alfredo
2008