Deserción escolar en universitarios del centro universitario UAEM Temascaltepec, México: estudio de caso de la licenciatura de Psicología
Title (trans.)
School dropout in university students from UAEM Temascaltepec center, Mexico: a case study of Psychology degreePublisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2014-05Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 7.1 (2014): 91-104ISSN
1989-0397Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num1/art6.pdfSubjects
Deserción escolar; Universitarios; Causas; Orientación vocacional; Educación
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
La deserción escolar es una problemática que hoy en día afecta a nivel de vida tanto en los jóvenes que dejan de asistir a la escuela como en las instituciones que lo experimentan siendo de las mayores preocupaciones de las instituciones educativas, gobierno y sociedad (Araiza y Marín, 2009). El objetivo fue identificar las causas de la deserción escolar en estudiantes universitarios de psicología del Sur del Estado de México. Se realizó un estudio descriptivo transaccional no experimental. Se aplicó el cuestionario Causas de la Deserción Escolar a nivel licenciatura de López (2007) a 147 estudiantes de la licenciatura en psicología. Se encontró como resultado que la principal causa de deserción escolar en universitarios son los problemas económicos familiares, en segundo lugar por no estar en la carrera de su preferencia y por último por un bajo nivel académico previo a su ingreso a la universidad. School dropout is a problem that affects today's living standards in both students that stops attending school and the highest concerns of educational institutions, government and society (Araiza & Marín, 2009). The objective was to identify the causes of dropouts with university psychology students in the South of Mexico State. Base on a descriptive and transactional study not experimental. A questionnaire was applied “Causes of Dropout in University” López (2007) to 147 undergraduate students in psychology. In the result was found that the main causes of students’ dropout are: family economic problems, in second place to not being in their preferential career and finally because of their low background education previous to enter into the University.
Files in this item
Google Scholar:López Villafaña, Lorena
-
Beltrán Solache, Ariel
-
Pérez Chávez, Manuel Antonio
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Genetic landscape of 6089 inherited retinal dystrophies affected cases in Spain and their therapeutic and extended epidemiological implications
Perea-Romero, Irene; Gordo, Gema; Iancu, Ionut F.; Del Pozo-Valero, Marta; Almoguera, Berta; Blanco-Kelly, Fiona; Carreño, Ester; Jimenez-Rolando, Belen; Lopez-Rodriguez, Rosario; Lorda-Sanchez, Isabel; Martin-Merida, Inmaculada; Pérez de Ayala, Lucia; Riveiro-Alvarez, Rosa; Rodriguez-Pinilla, Elvira; Tahsin-Swafiri, Saoud; Trujillo-Tiebas, Maria J.; Bustamante-Aragones, Ana; Cardero-Merlo, Rocio; Fernandez-Sanchez, Ruth; Gallego-Merlo, Jesus; Garcia-Vara, Ines; Gimenez-Pardo, Ascension; Horcajada-Burgos, Laura; Infantes-Barbero, Fernando; Lantero, Esther; Lopez-Martinez, Miguel A.; Martinez-Ramas, Andrea; Ondo, Lorena; Rodriguez de Alba, Marta; Sanchez-Jimeno, Carolina; Velez-Monsalve, Camilo; Villaverde, Cristina; Zurita, Olga; Aguilera-Garcia, Domingo; Aguirre-Lamban, Jana; Arteche, Ana; Cantalapiedra, Diego; Fernandez-San Jose, Patricia; Galbis-Martinez, Liliana; Garcia-Hoyos, Maria; Lombardia, Carlos; Lopez-Molina, Maria I.; Perez-Carro, Raquel; Da Silva, Luciana R.J.; Ramos, Carmen; Sanchez-Alcudia, Rocio; Sanchez-Navarro, Iker; Tatu, Sorina D.; Vallespin, Elena; Aller, Elena; Bernal, Sara; Gamundi, Maria J.; Garcia-Garcia, Gema; Hernan, Inmaculada; Jaijo, Teresa; Antiñolo, Guillermo; Baiget, Montserrat; Carballo, Miguel; Millan, Jose M.; Valverde, Diana; Allikmets, Rando; Banfi, Sandro; Cremers, Frans P.M.; Collin, Rob W.J.; De Baere, Elfride; Hakonarson, Hakon; Kohl, Susanne; Rivolta, Carlo; Sharon, Dror; Alonso-Cerezo, Maria C.; Ballesta-Martinez, Maria J.; Beltran, Sergi; Benito Lopez, Carmen; Català-Mora, Jaume; Catalli, Claudio; Cotarelo-Perez, Carmen; Fernandez-Burriel, Miguel; Fontalba-Romero, Ana; Galán-Gómez, Enrique; Garcia-Barcina, Maria; Garcia-Cruz, Loida M.; Gener, Blanca; Gil-Fournier, Belen; Govea, Nancy; Guillen-Navarro, Encarna; Hernando Acero, Ines; Irigoyen, Cristina; Izquierdo-Álvarez, Silvia; Llano-Rivas, Isabel; López-Ariztegui, Maria A.; Lopez-Gonzalez, Vanesa; Lopez-Grondona, Fermina; Martorell, Loreto; Mendez-Perez, Pilar; Moreno-Igoa, Maria; Oancea-Ionescu, Raluca; Palau-Martinez, Francesc; Perez de Nanclares, Guiomar; Ramos-Fuentes, Feliciano J.; Rodriguez-Lopez, Raquel; Ayuso García, María del Carmen Tomasa
2021-12-01 -
La violencia escolar y la construcción de paz desde un enfoque interdisciplinario y colaborativo: Un estudio de caso en México
Chávez González, Mónica; Mendoza, Paulina
2019 -
Afrodescendientes en América Latina. Estudio de caso de la movilización etnopolítica afroamericana de la Costa Chica de Guerrero y Oaxaca, México (1997-2016)
López Chávez, América Nicte-Ha
2017-09-26