UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 07, num. 01. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 07, num. 01. 2014
  • View Item

Políticas de evaluación del trabajo docente universitario en Argentina: una mirada histórica

Title (trans.)
Policy evaluation of university teaching work in Argentina: a historical review
Author
Walker, Verónica Soledad; Barquín Ruiz, Javier
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2014-05
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 7.1 (2014): 105-120
 
 
 
ISSN
1989-0397
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num1/art7.pdf
Subjects
Universidad; Historia de políticas de evaluación; Trabajo docente; Agenda educativa; Actores; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661829

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Desde finales del siglo XX, la evaluación de la docencia universitaria constituye un tema central de las agendas educativas a nivel mundial. Los docentes son interpelados discursivamente como actores clave en el aseguramiento de la calidad y la mayoría de los países se han abocado a la tarea de diseñar e implementar dispositivos que permitiesen obtener información acerca de la actividad desarrollada por el profesorado. De manera formal y a través de diferentes procedimientos, las políticas de evaluación -orientadas a posicionar en la carrera docente, otorgar incentivos y mejorar la calidad- valoran la actividad docente del profesorado universitario. En el presente artículo interesa analizar las lógicas, dinámicas y actores que participan de las políticas de evaluación del trabajo docente universitario en Argentina. A partir de la indagación bibliográfica y el análisis documental se reconstruye el contexto y el proceso de configuración de las políticas de evaluación prestando especial atención al papel del Estado y su relación con la sociedad y las universidades. El análisis realizado permite distinguir dos períodos: el de la década de 1990 en el que la evaluación de la docencia queda subsumida a la evaluación de la investigación y el de 2003-2013 en el que la evaluación del trabajo docente emerge como tema de agenda en el marco de discusiones por las condiciones laborales del profesorado universitario. En ambos períodos, los procesos de evaluación están íntimamente ligados a otras cuestiones del campo universitario como el financiamiento, la distribución de recursos -materiales y simbólicos- y las condiciones laborales.
 
Since the late twentieth century, the evaluation of university teaching is a central theme of educational agendas worldwide. Teachers are discursively challenged as key players in ensuring quality and most countries have been pushed to the task of designing and implementing devices that would allow information about the activity of the faculty. Formally and through different procedures, policy evaluation -oriented position in the teaching profession, provide incentives and improve the quality- value the teaching of university teachers. In this submission interested in analyzing the logic, dynamics and actors involved in policy evaluation of university teaching work in Argentina. From the literature investigation and document analysis process context and configuration assessment policies paying particular attention to the role of the state and its relationship with society and the universities is reconstructed. The analysis distinguishes two periods: the 1990s in which the evaluation of teaching is subsumed to the evaluation of research and of 2003-2013 in which the evaluation of teaching emerges as agenda item in under discussion by the working conditions of university teachers. In both periods, the assessment processes are closely linked to other campus issues such as funding, distribution of resources- material and symbolic- and working conditions.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_7_1_9.pdf
Size
173.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Walker, Verónica Soledad - Barquín Ruiz, Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 07, num. 01. 2014 [10]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Hacia una evaluación del desempeño docente no universitario en España: lecciones aprendidas de la evaluación de directores/as escolares 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Hernández Castilla, María ReyesAutoridad UAM
    2012
  • Apuntes para debatir sobre la gestión escolar en clave política. Una mirada por la situación en Argentina 

    Sverdlick, Ingrid
    2006
  • Desarrollo social, políticas públicas y carrera docente en la República Argentina: Presente y futuro de la formación docente continua 

    Stigliano, Daniel Ernesto
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad