UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 07, num. 02. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 07, num. 02. 2014
  • View Item

Evaluación de la docencia universitaria en México, Chile y Colombia: análisis de experiencias

Title (trans.)
Evaluation of university teaching in Mexico, Chile and Colombia: analysis of the experiences
Author
Montoya Vargas, Juny; Arbesú García, Isabel; Contreras Pérez, Gloria; Conzuelo Serrato, Sandra
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2014
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 7.2 (2014): 15-42
 
 
 
ISSN
1989-0397
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num2e/art1.pdf
Subjects
Evaluación; Evaluación de la docencia; Educación superior; Docencia universitaria; Educación superior en Latinoamérica; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661846

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este trabajo da cuenta de distintas experiencias en evaluación de la docencia universitaria llevadas a cabo en México, Chile y Colombia, con la finalidad de reflexionar sobre su implementación, desarrollo y el estado actual en que se encuentra este tipo de evaluación. Asimismo se busca plantear estrategias orientadoras para la toma de decisiones y que lleven a buscar una mejoría de las prácticas educativas en un contexto latinoamericano. Se presenta en primer lugar un panorama general sobre la evaluación de la docencia como campo de estudios y prácticas. Posteriormente se da paso a los análisis particulares de cada uno de los países analizados, destacando en cada uno las políticas públicas sobre las universidades, los sistemas existentes y sus dificultades. Finalmente se expone el análisis de las experiencias y se concluye con una serie de sugerencias cuya intención es mejorar la docencia y su evaluación en un contexto latinoamericano.
 
This paper presents the analysis of different experiences in the evaluation of university teaching conducted in Mexico, Chile and Colombia, in order to reflect on the implementation, development and current state of the field. There are also suggestions provided to guide decisions for the improvement of educational practices in the Latin American context. First of all, we present an overview of the evaluation of teaching as a field of study and practice. This is followed by particular analyses of each of the countries studied, highlighting higher education policies, the existing systems and their difficulties. Finally, we present an analysis of the experiences and conclude with a series of recommendations intended to improve teaching and evaluation in Latin America.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_7_2_2.pdf
Size
238.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Montoya Vargas, Juny - Arbesú García, Isabel - Contreras Pérez, Gloria - Conzuelo Serrato, Sandra

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 07, num. 02. 2014 [19]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Evaluación de la docencia como práctica reflexiva 

    Contreras Pérez, Gloria; Arbesú García, María Isabel
    2008
  • El uso del portafolio como recurso para evaluar la docencia universitaria 

    Arbesú García, María Isabel; Argumedo García, Gabriela
    2010
  • Diseño y operación de un sistema de evaluación del desempeño docente con fines formativos: la experiencia de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile 

    Contreras P., Gloria
    2010
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad