UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 07, num. 02. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 07, num. 02. 2014
  • View Item

La evaluación de la docencia en dos universidades públicas latinoamericanas: Cuba y México

Title (trans.)
The evaluation of teaching in two public Latin American universities: Cuba and Mexico
Author
Aguilar Riveroll, Ángel Martín; Carbonell Duménigo, Alejandro; Cisneros-Cohernour, Edith J.
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2014
Citation
RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 7.2 (2014): 65-73
 
 
 
ISSN
1989-0397
Editor's Version
http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num2e/art4.pdf
Subjects
Evaluación; Enseñanza universitaria; Latinoamérica; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661853

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Este artículo describe las características de la evaluación de la docencia en dos universidades públicas Latinoamericanas de Cuba y del Sureste de México. De antemano se reconoce que la docencia es una actividad compleja que al igual que la manera en la que ésta se evalúa existen factores contextuales imprescindibles de considerar, de tal forma que se cuenten con distintos referentes que fortalezcan y amplíen la concepción de lo que significa evaluación de la docencia. El análisis de los sistemas de evaluación indica que ésta se realiza en diferentes momentos y con diferentes propósitos. Los autores enfatizan las diferencias y fortalezas de los dos sistemas de evaluación y hacen recomendaciones para su mejora. Es importante examinar con mayor detenimiento los procesos de la evaluación y el uso de los resultados en instituciones de educación superior en América Latina, así como su validez y consecuencias. Aun cuando la evaluación formal de la docencia presenta avances importantes, todavía se encuentra en una etapa incipiente después de más de 30 años de esfuerzos continuos, por lo que vale la pena continuar trabajando en su consolidación.
 
This article describes the characteristics of the evaluation of college teaching in two universities from Cuba and Southern Mexico. Because teaching is a complex activity, its evaluation needs to give special attention to contextual factors, and different sources of evidence that provide us with a deeper and broad conception about the meaning of evaluation results. The analysis of both evaluation systems indicates that the evaluation of teaching takes place in different moments and has different purposes. The authors stress the differences and strengths of the two evaluation systems and make recommendations for its improvement. In addition, they stress the need for examining more deeply the evaluation processes and the use of evaluation results in Latin American higher education institutions, as well as its validity and consequences. It is important to examine more closely the processes of evaluation and use of results in institutions of higher education in Latin America and its validity and implications. Although formal evaluation of teaching has significant advances, is still in an incipient stage after more than 30 years of continuous efforts, so it is worth continuing to work on its improvement.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEE_7_2_5.pdf
Size
149.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Aguilar Riveroll, Ángel Martín - Carbonell Duménigo, Alejandro - Cisneros-Cohernour, Edith J.

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 07, num. 02. 2014 [19]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Los sistemas de estímulos académicos y la evaluación de la docencia: experiencia de dos universidades 

    Patrón Cortés, Roger Manuel; Cisneros-Cohernour, Edith J.
    2014
  • La evaluación de la docencia en la educación superior: de evaluaciones basadas en opiniones de estudiantes a modelos por competencias 

    Cisneros-Cohernour, Edith; Stake, Robert
    2010
  • El portafolio como instrumento de evaluación docente: una experiencia en el sureste de México 

    Cisneros-Cohernour, Edith J:
    2008
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram