UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Didácticas Específicas
  • Didácticas Específicas. Número 10. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Didácticas Específicas
  • Didácticas Específicas. Número 10. 2014
  • View Item

Una introducción a la didáctica de la esclavitud y la enseñanza de la trata de seres humanos en educación secundaria

Author
Castroviejo Salas, Alberto
Entity
UAM. Departamento de Didácticas Específicas
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didácticas Específicas
Date
2014-06-01
Citation
Didácticas específicas 10 (2014): 83-101
 
 
 
ISSN
1989-5240
Editor's Version
http://www.didacticasespecificas.com
Subjects
Esclavitud; Remoto; Enfoque socioafectivo; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/661909

Abstract

Con este artículo tratamos de destacar la ausencia en los currículos de un tema clave en la historia de la humanidad que afectó a millones de personas y que fue fundamental para el orden mundial actual, por lo que no se entiende que la esclavitud no sea materia de estudio en los institutos. No obstante, en aquellos países donde se atiende más este trágico episodio encontramos actitudes benevolentes con su propio pasado, presentando estos sucesos como algo remoto. En último lugar esbozaremos una propuesta para el estudio de la trata trasatlántica en la educación secundaria española, en la que se fomentaría una actitud empática a través de un enfoque socioafectivo ayudándonos a su vez de un aprendizaje activo e interdisciplinar.
 
The aim of this article is to highlight the absence in the education programs of a key issue in the history of man kind: the slavery, which concerned millions of people and was essential for the construction of the present world order. Therefore it is incomprehensible why slavery is not a study matter in secondary schools. Nevertheless, in those countries where this tragic episode is considered we find lenient attitudes towards their own past, introducing those facts as if they were something remote. Finally a purpose for the study of the transatlantic human trade in the Spanish secondary education will be outlined. An empathic attitude would be encouraged through a social-affective approach by the aid of an active interdisciplinary learning.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
DE10_4.pdf
Size
489.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Castroviejo Salas, Alberto

This item appears in the following Collection(s)

  • Didácticas Específicas. Número 10. 2014 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La formación matemático-didáctica del profesorado de secundaria: De las matemáticas por enseñar a las matemáticas para la enseñanza 

    Ruiz Olarría, AliciaAutoridad UAM
    2015-04-10
  • Aprendemos química a través del descubrimiento de los elementos químicos en el cuerpo humano en la enseñanza secundaria 

    Castro Guío, María Dolores; García Ruiz, AndrésAutoridad UAM
    2010
  • La aplicación didáctica del cine en 1º de Educación Secundaria Obligatoria. Una propuesta sobre Historia del Antiguo Egipto 

    Aguilar González, Edelweiss
    2010
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad