UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Historia Autónoma
  • Revista Historia Autónoma. Número 04. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Historia Autónoma
  • Revista Historia Autónoma. Número 04. 2014
  • View Item

El proceso curatorial como obra de arte; el comisario como artista: aproximaciones al debate y la crítica en torno a las debilidades, problemáticas y capacidad de transformación de la acción curatorial y el proyecto expositivo en la actualidad

Author
Torre Amerighi, Iván de la
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Asociación de Historia Autónoma
Date
2014-03
Citation
Revista Historia Autónoma 4 (2014): 157-172
 
 
 
ISSN
2254-8726 (online)
Subjects
Exposición; Comisariado; Discurso curatorial; Arte contemporáneo; Mediación artística; Arte / Bellas Artes; Historia
URI
http://hdl.handle.net/10486/661938

Abstract

La exposición como espacio de investigación y experimentación artística ha entrado en crisis. Y con ella, la profesión curatorial, que está siendo sometida a un proceso de reflexión crítica, externa e interna, que se afana por revisar su operatividad en, y ante, la actual coyuntura socio-económica y cultural. Con frecuencia ha recaído la responsabilidad de estas interferencias y desaplicaciones en el comisario, en sus modelos de actuación obsoletos y en la indefinición de sus responsabilidades y objetivos para con el sustrato social y creativo que los soportan. Desde ámbitos internacionales y nacionales se han señalado distintas fórmulas de superación, que pasarían por asumir y adoptar nuevas actitudes en la práctica curatorial, en la acción crítica de los artistas para con los sistemas de mediación establecidos y en la usurpación de los roles creativos de estos últimos por parte del comisario. Nuevos marcos de desarrollo y despliegue del aparato expositivo también están tratando de redefinir la misión curatorial y recargar de sentido la acción comunicativa de la exhibición.
 
The exhibition as a space of research and artistic experimentation has lurched and has come into crisis. With it, the curatorial profession is being subjected to a process of critical reflection, external and internal, that strives to review its effectiveness in and before the current socio-economic and cultural situation. The responsibilities of these interferences have been shouldered in the curator, in his old performance models and the lack of definition of the responsibilities and objectives to social and creative people supporting them. From international and national levels different options of overcoming have been pointed out: assuming and adopting new attitudes in the curatorial practice, the critical action of the artists to the established mediation systems, and the usurpation of the creative roles of artists by the curator. New spaces for development and deployment of the expository device are also trying to redefine the curatorial mission and recharge of sense the exhibition’s communicative action.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RHA_4_10.pdf
Size
269.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Torre Amerighi, Iván de la

This item appears in the following Collection(s)

  • Revista Historia Autónoma. Número 04. 2014 [14]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El alcázar taifa de Granada: aproximación y problemática en torno al estudio artístico 

    Rabasco García, Víctor
    2015-06-30
  • Aproximación a la vivencia del paciente gran quemado en su proceso de recuperación. Proyecto de investigación. 

    Montero Suárez, Laura
    2018
  • Carlos Alcolea: Hermenéutica de las transformaciones iconográficas de un artista y sus relaciones con el tema de la memoria 

    Ramos Marco, Marta
    2004
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram