UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Representaciones visuales del cuerpo humano: análisis de los nuevos libros de primaria de ciencias naturales en la reforma educativa mexicana

Author
Postigo, Yolanda; López-Manjón, Asunción
Entity
UAM. Departamento de Psicología Básica
Publisher
Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C. (México, DF )
Date
2012
Citation
Revista Mexicana de Investigación Educativa 17.53 (2012): 593-626
 
 
 
ISSN
1405-6666 (print)
Funded by
Este trabajo forma parte del proyecto de investigación EDU2010-21995-C02-01. Financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación del gobierno español y dirigido por Juan Ignacio Pozo
Project
Gobierno de España. EDU2010-21995-C02-01
Subjects
Educación básica; Libros de texto; Enseñanza de la biología; Imagen; México; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/662830

Abstract

En este trabajo analizamos las concepciones sobre la naturaleza de las representaciones visuales sobre el cuerpo humano que dirigen su selección, diseño y tratamiento didáctico en los nuevos libros de primaria de ciencias naturales (3° a 6° grados) de la Reforma Integral de la Educación Básica en México. Se describen dos tipos de concepciones: una intuitiva, que asume una simplicidad y facilidad en el uso de las imágenes junto con una naturaleza realista de las mismas, y una más compleja, de naturaleza constructivista, en la que se consideran las imágenes como un sistema externo de representación con las dificultades que demanda su uso. Los resultados muestran que la concepción que subyace a las imágenes sobre el cuerpo humano de 3° a 6° grados corresponde a una de tipo intuitivo con pocos cambios respecto de su tratamiento en los libros de texto anteriores a la Reforma
 
This study analyzes the natural conceptions of the visual representations of the human body that guide selection, design, and didactic treatment in the new elementary science textbooks (3rd grade to 6th grade) of Mexico’s Integral Reform of Basic Education. Two types of conceptions are described: an intuitive conception, which assumes simplicity and facility in the use of images, along with a realistic representation; and a more complex conception of a constructivist nature that considers images to be an external system of representation with the difficulties their use demands. The results show that the underlying conception of the images of the human body from the 3rd to the 6th grades corresponds to an intuitive type with few changes, with respect to textbooks prior to the Reform
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
representacion_postigo_RMIE_2012.pdf
Size
186.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Postigo, Yolanda - López-Manjón, Asunción

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16576]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis de las imágenes del cuerpo humano en libros de texto españoles de primaria 

    López Manjón, AsunciónAutoridad UAM; Postigo, Yolanda
    2014-11
  • ¿Qué libro de texto elegir?: la competencia visual en las actividades con imágenes 

    López Manjón, AsunciónAutoridad UAM; Postigo, Yolanda
    2016
  • Students’ conceptions of biological images as representational devices 

    Postigo, Yolanda; López Manjón, AsunciónAutoridad UAM
    2012-12-02
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram