UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

El proceso de inclusión educativa en España. ¡Quien bien te quiere te hará llorar!

Author
Echeita, Gerardo
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Consejo Escolar del Estado
Date
2011-11-18
Citation
Participación Educativa: Revista del Consejo Escolar del Estado 18 (2011): 117-128
 
 
 
ISSN
1886-5097 (online)
Subjects
Inclusión educativa; Educación de calidad; Barreras escolares; Alumnado con necesidades educativas especiales; Declaración de Salamanca; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/662834

Abstract

Tras aclarar algunos conceptos y situaciones necesarios para avanzar hacia una educación de calidad para todos los alumnos y alumnas vulnerables a los procesos de exclusión, se refi ere a las dimensiones y la naturaleza de la inclusión educativa y constata que los valores hacia la inclusión que solemnemente aparecen en textos, normas y declaraciones nacionales e internacionales, se llevan a la práctica con difi cultad y restricciones. Considera el autor que las políticas para la inclusión educativa deberían ser sistémicas y afectar, por tanto, a todos los componentes del sistema educativo y que deberían aplicarse considerando las características y el contexto de cada centro y cada comunidad educativa. La inclusión debe verse como un proceso de reestructuración escolar preocupado por un aprendizaje y un rendimiento escolar de calidad y exigente con las capacidades de cada estudiante. Finaliza el artículo con la exposición de la situación actual y con la propuesta de pautas para seguir avanzando
 
After clarifying some concepts and situations which are necessary to move towards quality education for all pupils vulnerable to exclusion processes, the article refers to the size and nature of educational inclusion and notes that the values towards inclusion, which are solemnly declared in texts, rules and national and international declarations, are implemented with diffi culty and restrictions. The author considers that policies for educational inclusion should be systemic and affect, therefore, all components of the education system and should be applied considering the characteristics and context of each school and each educational community. Inclusion should be seen as a process of school restructuring concerning learning and quality school performance and also demanding with each student’s abilities. The article ends with an explanation of the current situation and the proposal of guidelines to move forward
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
proceso_echeita_PE_2011.pdf
Size
141.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Echeita, Gerardo

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16860]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Paradojas y dilemas en el proceso de inclusión educativa en España 

    Echeita, Gerardo; Simón Rueda, CeciliaAutoridad UAM; Verdugo, Miguel Ángel; Sandoval Mena, MartaAutoridad UAM; López, Mauricio; Calvo, Isabel; González-Gil, Francisca
    2009-05
  • Inclusión y exclusión educativa: "voz y quebranto" 

    Echeita, Gerardo
    2008
  • Inclusión educativa 

    Echeita, Gerardo; Duk Homad, Cynthia
    2008
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad